Broodbakforum

HET forum voor enthousiaste thuisbakkers

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Door Levinebaktbrood
75% manitobabloem en 25% volkorenmeel.

Zal het recept binnenkort uitgewerkt op mijn blog zetten :G.
Door Rik59
Prachtig brood Levine..

Alleen.… ik eet graag brood met kaas..

Als je dan gaat smeren gaat er zoveel boter in die gaten..... :shy:

Ik ga em zeker eens proberen
Door Levinebaktbrood
Rik: dan kan je beter een ander soort brood nemen. Het kenmerk van een ciabatta is juist een luchtig kruim met onregelmatige gaten. En heb je ooit een Italiaan een sneetje ciabatta zien besmeren met boter? :rofl2:
Door Rik59
Levinebaktbrood schreef:
vr 01 jun 2018, 09:21
Rik: dan kan je beter een ander soort brood nemen. Het kenmerk van een ciabatta is juist een luchtig kruim met onregelmatige gaten. En heb je ooit een Italiaan een sneetje ciabatta zien besmeren met boter? :rofl2:

Owww… gebakken lucht dus... :DB2: :DB2:
Levine... niet zo serieus... ik was je aan het stangen :G :G
En tja... Italianen... rare jongens toch?? Ben soms jaloers op ze.. ze weten zoveel over voedsel en het zit ze in het bloed en genen..
Door Levinebaktbrood
Terwijl half Nederland op vakantie is bak ik lekker door :G. Deze broodjes heb ik in mijn gewone oven thuis gebakken, deeg is gekneed in de Espressions Mixmaster.

AfbeeldingBrood met kurkuma en zaadjes by Levine, on Flickr
BakkerGerrit, Anna liked this
Door Levinebaktbrood
Ik bak me helemaal suf, maar een heleboel kan ik nog niet laten zien ^)^.

Hieronder enkele foto's van baksels die niet 'geheim' zijn :D,
Het recept van het desembrood met kurkuma en nigellazaad staat op mijn blog.

AfbeeldingDesembrood met tomaat, kaas en spekjes by Levine, on Flickr

AfbeeldingDesembrood met tomaat, kaas en spekjes by Levine, on Flickr

AfbeeldingWitte puntjes by Levine, on Flickr

AfbeeldingWitte bolletjes by Levine, on Flickr

AfbeeldingDesembrood met kurkuma en nigellazaad by Levine, on Flickr

AfbeeldingDesembrood met kurkuma en nigellazaad by Levine, on Flickr
Door Rik59
Fraai brood Levine..
Weet je al ongeveer wanneer je boek gaat uitkomen of is het nog steeds vaag?
Door Levinebaktbrood
Rik59 schreef:
za 06 okt 2018, 05:17
Fraai brood Levine..
Weet je al ongeveer wanneer je boek gaat uitkomen of is het nog steeds vaag?
Nee, dat is al heel lang niet meer vaag, dat weet ik al maanden ^)^. Ik zal het even haarfijn uitleggen :D,. Het thema van boek 3 is zoete en hartige broodjes. Geen moeilijk gedoe, voor iedereen maakbaar. September 2019 moet het in de winkels liggen. Ik heb er dit keer ruim de tijd voor gekregen/genomen. Vorige keer kreeg ik zowat een rolberoerte van de stress om het op tijd af te krijgen :o. April 2019 moeten alle teksten en stap voor stap en eindfoto's ingeleverd zijn en dan begint het proces bij de uitgever. November en december vallen vanwege andere bezigheden voor mij af om aan het boek te werken. Dus heb ik nog deze maand (oktober) en dan januari t/m maart om alles af te krijgen. Aangezien ik nogal een twijfelaar ben en ook een perfectionist verander ik nog regelmatig van gedachten en recepten. Niet erin, wel erin, o nee toch maar niet, ja deze wel en die vervalt dan weer. Om gek van te worden :crazy:
Anna liked this
Door Levinebaktbrood
Vanmiddag tijdens de workshop desembrood gebakken. Alle deelnemers hadden trouwens prachtige couronnes gemaakt, niet alleen ondergetekende :G.

AfbeeldingCouronne. Desembrood met kurkuma en nigellazaadjes by Levine, on Flickr
Anna liked this
Door Melinda
Levinebaktbrood schreef: Vanmiddag tijdens de workshop desembrood gebakken. Alle deelnemers hadden trouwens prachtige couronnes gemaakt, niet alleen ondergetekende :G.
Die heb ik nog nooit gemaakt. Misschien weer een workshopje volgen? ;-) ^)^
Wel mooi overigens.
Veel succes met alle voorbereidingen met je 3de boek. Wij hebben weer iets om naar uit te kijken! YES! :lol:
Door Levinebaktbrood
Van de week twee experimentjes gedaan. Thuis brood gebakken in mijn nieuwe oven (Bosch HBG8755S1). Ik moest trouwens erg wennen aan deze oven, inmiddels gaat het prima.

1. Ik had thuis geen donker moutmeel en daarvoor in de plaats heb ik een beetje cacao gebruikt. Dat proef je dus niet in het uiteindelijke brood. In het brood gaat normaal gesproken 10 gram donker moutmeel. Ik heb nu 16 gram cacao gebruikt. De sneetjes waren vrij donker van kleur. Helaas geen foto van.
2. In mijn oude oven bakte ik altijd met boven-/onderwarmte. Mijn nieuwe oven heeft een 4D hete lucht stand. Die heb ik al met succes voor zachte broodjes gebruikt maar nog niet voor brood met een knapperige korst. Toch maar eens uitproberen: pizzasteen 1 uur voorverwarmd op 240 C en daarna de broden in 30 minuten gaar gebakken, 1e 10 minuten met stoom. Na 15 minuten temperatuur naar 200 C teruggezet. Korst heerlijk krokant. De 4D hete lucht in deze nieuwe oven bakt uitstekend in tegenstelling tot de hete lucht stand in mijn oude oven. O ja, het zijn desem broden van 440 gram deeg per stuk.

Afbeelding

Ook deze week gebakken (in de Rofco B40 in mijn workshopruimte), deze kruidenbroodjes.

Afbeelding
BakkerGerrit, CJ-Petra liked this
Door brood daar zit wat in
Fijn dat je nu ook lekker kunt bakken in de oven thuis. Ik heb een Siemens met 3d hete lucht functie, maar nog nooit gebruikt. ;B
Ik gebruik meestal boven-onderwarmte, met extra onderwarmte.
Je kruidenbroodjes zien er ook heerlijk uit!
Door Levinebaktbrood
In mijn vorige oven bakte ik de mooiste broodjes. Ik had eerst spijt dat ik hem weg had gedaan. Begin nu te wennen aan de nieuwe.
Door Melinda
Nog niet eerder gehoord van 4D hete lucht. Maar het lukt je toch best om mooie broden te bakken in je nieuwe oven. :G
Door KeesR
Mag ik even, t is laat ik weet t, nog even terug komen op je oliebollen? Mijn moeder maakte ze vroeger altijd met oud en nieuw. Ik herinner me dat ze altijd wat donkere en harde korst hadden. Heel anders dan ze bij de bakker zijn maar ook anders dan ze bij jou er uitzien. Het enige wat ik kan bedenken dat ze geen olie maar vet gebruikte. Ik denk geen echt Ossenwit maar wel van die harde blokken.
Zou dat het kunnen zijn? Of iets anders?
Door Levinebaktbrood
Harde en donkere korst doet me denken aan te lang bakken of op een te hoge temperatuur.
Door Rik59
Levinebaktbrood schreef:
vr 18 jan 2019, 21:53
Harde en donkere korst doet me denken aan te lang bakken of op een te hoge temperatuur.
Ben het eens met Levine..

Bakte hier met oudjaar ook met zonnebloemolie in de frituur op 170 graden en kookwekker
6 bollen tegelijk... 3 minuten op ene kant en 3 minuten op andere kant
Grote bollen van zeker 60 gram

Met een pannetje op het vuur was altijd behelpen (je temperatuur nooit zo mooi constant.)
Bier en reuzel hadden ook invloed..
Kwaliteit van toen is ook niet de kwaliteit van nu (oa. bloemsoorten zijn veel beter geworden etc.) en kennis van nu ofschoon ik met een recept van Wannée uit 1910 (huishoudschool Amsterdam) werk..
Door Bakker Henk
Denk er wel aan!
Hoe donkerder, des te meer acylamide er is gevormd. En dit is kankerverwekkend.
Acrylamide ontstaat bij temperaturen boven 120 °C. Lastig bij het bakken en frituren!
TIP!! Dutch Ovens Aldi

Mijn vrouw vond nog 2 Arc France glazen schalen me[…]

De baksels van Levine

Denk er wel aan! Hoe donkerder, des te meer acylam[…]

Zuurdesembrood

Hoi Jan Wat me opvalt is dat je maar net aan zit […]

Brood van Gerrit

Gerrit.... je bent het midden vergeten!! of komt d[…]