Witte bolletjes uit de oven.
Vanmorgen dus even een zakje bloem gekocht (39 cent bij de Jumbo).
Dit recept is een beetje een hybride tussen de verschillende recepten die ik vond:
500gr bloem
250ml lauwe melk
40 gram roomboter
10 gram fijne suiker
12 gram zout
6 gram droge gist
Het hele spul in de BBM (Princess, type 'zes tientjes bij de Mediamarkt') gegooid, deeg modus ingeschakeld (1:30 uur).
Nadat dit programma was beëindigd had ik een schitterende grote homp deeg die ik kon bewerken zonder dat het aan mijn handen plakte.
De homp verdeeld in bolletjes van 75gram, op een bakplaat gelegd (zie foto), in de oven met daaronder een kommetje kokend water en dit ca. een uur laten staan.
De rijs viel wat tegen...
De bolletjes bestreken met wat melk en de oven aangezet op 250 graden.
na tien minuten viel al op dat op sommige gedeeltes van de bakplaat de bolletjes snel verkleurden en op andere plekken nog niet. Dus even snelle switch gedaan tussen de bolletjes en de oven weer aangezwegeld.
Resultaat valt slechts een beetje tegen.
Het zijn bolletjes...
Ze smaken ook goed (beetje zout, maar vind ik wel lekker). Ze hadden alleen best twee keer zo groot mogen zijn voor hun gewicht. Op de foto lijken ze groot maar ze zijn half zo klein als een bolletje uit winkel wat 25 gram minder weegt (yep, ik heb dat gecheked)...
Ik weet niet zo goed wat ik de volgende keer moet veranderen om de bolletjes iets groter te krijgen...
Was het de bloem? De zak kostte 39 cent, ik zag ook soortgelijke zakken van 4 keer zo duur...is er verschil?
Misschien had het deeg nog iets vochtiger gemoeten na de eerste rijs (dus meer melk/water)?
Had ik de deeg na de BBM handmatig moeten bewerken/kneden/lucht eruit?
Bedankt alvast voor de aanmoedigingen en suggesties ;B