Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door Koos de bakker »

Mijn keukenmachine (planetaire menger) heeft het begeven onder de zware druk van het steeds maar brooddeeg kneden. Een beetje mijn eigen schuld dus. Dus ik ben mij ook aan het oriënteren op een spiraalkneder. Ik hoor positieve geluiden over de Famag Grilletta. Standaard heeft de Grilletta (IM-5) een vaste kom wat niet altijd even gemakkelijk is bij het afwegen van ingrediënten of het schoonmaken. Op de website van Agrieuro zie ik dat de Grilletta ook bestaat in een uitvoering met kantelbare kop en verwijderbare kom (IM-5S). Deze uitvoering is wel fors duurder. Heeft iemand ervaring met deze laatste uitvoering? Is de verwijderbare kom kwetsbaarder? Hoe denken jullie daarover?
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door Bakben »

De im5s lijkt me wel handig, maar als je wat geld wilt besparen kan je beter de im5 pakken.

Ik heb zelf de im5 en ben daar tevreden over. Werkt naar behoren en doet wat het hoort te doen.

Enkel schoonmaken kan misschien wat moeilijker zijn dan bij de IM5s, maar dat valt (vind ik persoonlijk) aardig goed mee.
Op 5 minuten heb ik'm zuiver.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door Rik59 »

Hier ook de IM5.. gewend aan de vaste kom etc.
Met plantespuit is het schoonmaken zo gepiept..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door Haverbrood »

im5s is er al van af €718 :kwijl:

GooGle even op Grilletta IM5S

De Stainless steel removable bowl is nog steeds niet los te verkrijgbaar :shy:
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door Koos de bakker »

Dank voor jullie reacties. Moeilijk hoor. Maar als ik er vanuit mag gaan dat zo'n machine wel de nodige jaartjes meegaat ga ik misschien toch maar voor de kantelbare versie. Even slikken en dan genieten.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door Koos de bakker »

De Famag is binnen. Hij maakt een degelijke indruk. Alles is zwaar uitgevoerd met een ketting aandrijving van de spiraal. Ik denk/hoop hier veel plezier van te zullen krijgen. Binnenkort maar weer een bak dagje plannen. AfbeeldingAfbeelding
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door CJ-Petra »

Veel plezier met je Famag!
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door Koos de bakker »

Vandaag voor het eerst een batch van 3.6 kg deeg gedraaid in de Grilletta. Zij had er geen enkele moeite mee en deed bijna geluidsloos haar taak.

Het voordeel van een afneembare kom zit hem ook in het afwegen. Je plaatst de kom op de weegschaal en kan dan meteen de ingrediënten in de kom afwegen.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Guust
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 21:19

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door Guust »

Zojuist de Famag Grilletta IM 5-S bij AgriEuro besteld... Ik gebruik nu de KN4 van Rofco. De reden voor mijn keuze is dat ik veel werk met "nat" deeg en het zelf heel fijn ga vinden om de kom los te kunnen maken om deeg te kunnen storten en daarna de kom weer kan afwassen of zelfs in de vaatwasser te kunnen zetten. Ik ga jullie zeker informeren over mijn ervaringen... :kwijl:
Gebruikersavatar
MarcelB
Chef stoffer en blik
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 12:29

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door MarcelB »

Ik ben ook nog aan de twijfel voor deze kneder. Het voordeel van een kantelbare kop snap ik. Maar er is ook een variant met 10 snelheden. Is dat zinvol om te doen? Al met al wordt de machine bijna 2x zo duur met kantelbare kop en 10 snelheden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Hermanusb
Jongste bediende
Berichten: 48
Lid geworden op: do 25 apr 2019, 19:11

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door Hermanusb »

Voor kneden gebruik je toch meestal de lagere snelheid....

Ik denk dat een kneder of menger beter heel langzaam kan draaien dan juist heel snel met veel snelheden.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door Levinebaktbrood »

10 snelheden is volkomen overbodig voor brooddeeg.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
BBB
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 16 jan 2019, 18:08

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door BBB »

Rik59 schreef: di 09 okt 2018, 07:34 Hier ook de IM5.. gewend aan de vaste kom etc.
Met plantespuit is het schoonmaken zo gepiept..
Vraagje Rik, haal de machine uit mijn garage waar het 10 graden is en ga hem een half uurtje later gebruiken op kamertemperatuur. Het eerste kwartier maakt de machine soms een hard tikkend geluid. Daarna is dat verdwenen. Bekend met dit euvel ? Komt dit door temperatuurverschil of zou het wat anders zijn. Heb nog bijna 3 jaar garantie.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door Rik59 »

Lijkt idd. op temperatuur.... dus ik zou me geen zorgen maken...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door Koos de bakker »

Harde tikken is nooit goed. Zeker niet bij zo'n klein temperatuursverschil. Voor techniek van ijzer maakt het echt niet uit of het 10 graden of 20 graden is. Ik zou toch maar even onderzoeken waardoor het geluid veroorzaakt wordt.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Guust
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 21:19

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door Guust »

Wat een verschil!! Gisterenmiddag is de IM5 S 10 gearriveerd en ik heb m meteen aan het werk gezet... Hij maakt een "gedegen" indruk! Stevig materialen en alles zit goed gemonteerd! Robuust! Net zoals de KN4 van Rofco.

Hierbij mijn eerste gebruikservaring:

Allereerst heerlijk om die kom los te kunnen halen, op de weegschaal te kunnen zetten, ingrediënten erin en weer vast te zetten en de aankoop in te drukken... (scheelt handelingen en vaat)

Wat verder direct opvalt is de geluidsproductie! De KN4 staat decibellen te produceren en de Grilletta lijkt wel een wisper mode te hebben... gewoon heel erg stil!

Ok, de 10 snelheden is gewoon een onzin ding... het is een knop die traplos de snelheid aanpast... bij stand 0 draait de IM5 op de halve snelheid van de KN4. Full speed (stand 10) draait IM5 zeker 5 keer de snelheid van de KN4. Dat is veelste snel... maar ik vind het wel fijn, dat je iets meer energie in je deeg kan krijgen door een iets hogere snelheid in te stellen ten opzichte van de KN4.

Ik had uiteindelijk ongeveer 1300gr desem (100%) 2000gr bloem en 1200gr water in de kom en de IM5 kneedde er vrolijk op los zonder lawaai. Nadat alles goed gekneed was, begon het feest. Ik kantelde de kneedhaak naar omhoog en draaide de kom los... tilde de kom van de IM5 af en kon de kom zo leggen in mijn rijsbak... Daarna even onder de kraan, kom schoon, doekje over de kneedhaak en klaar! :rofl2: Het idee dat ik hier binnenkort ook mijn plakkerige roggedesemdeeg mee kan gaan draaien...ik kan niet wachten!

Heb ook nog even de kommen gemeten en ze zijn allebei exact even groot... dus qua inhoud maken ze geen verschil.

Let op: Ik ben onwijs blij met mijn Rofco KN4, maar het gemak van de Grilletta is voor mij de absolute HIT!

Binnenkort ga ik er wel een (youtube) filmpje van maken en ze beiden aan het werk zetten. Kunnen jullie zelf oordelen.
Gebruikersavatar
BBB
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 16 jan 2019, 18:08

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door BBB »

Vandaag weer aan het broodbakken geslagen. Heb de machine vannacht al in de keuken gezet. Heb nu zo’n 2 minuten last gehad van ‘tikken’, daarna was het stil. Een heel verschil met eerder. Mochten mensen dingen herkennen, laat het we weten. Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Bolangerie
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 20 nov 2023, 17:44

Re: Grilletta IM5 versus Grilletta IM5S

Bericht door Bolangerie »

Hoi!
Ik gebruik nu 2 jaar de 5S. Mijn ervaring:
- kantelbare kop scheelt inderdaad veel tijd met schoonmaken en afwegen, zoals hierboven beschreven en wat mij betreft de extra investering meer dan waard.
- achteraf had ik toch liever door gespaard voor de versie met meerdere snelheden. De standaard snelheid (100 slagen per minuut) is prima om te mengen, minder om te kneden. Met de variabele versie kan wel een kneedsnelheid van 200 slagen per minuut bereikt worden. Voor de beginnende bakker is dit zeker geen noodzakelijkheid maar met hogere hydratatie degen wel heel erg handig.

Groet,
Pieter

Ps ben/wordt geen actief forum gebruiker. Ik kwam echter dit draadje tegen een wilde graag toch even mijn ervaring delen voor de potentiële koper.
Plaats reactie