Zin en onzin over brood, tarwe, spelt, gluten..

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Zin en onzin over brood, tarwe, spelt, gluten..

Bericht door Anna »

Een nieuw verzameltopic voor informatieve artikelen, films en documentaires over alles wat met brood te maken heeft.

In het AD van 6 nov 2019: Zo gezond is ons brood: ‘Tarwe ten onterechte beschouwd als dik- en ziekmaker’
Uit onderzoek is gebleken dat het eten van volkorenproducten het risico op het ontstaan van diabetes type 2, hart- en vaatziekten en darmkanker nog méér verlaagt dan groenten en fruit dat doen. Volkoren granen zijn immers ook rijk aan vitamine B en E, ijzer, magnesium, zink, kalium, selenium, essentiële vetzuren en andere bio-actieve stoffen met vaak antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen. Tarwe — waaruit volkorenmeel komt — wordt dus onterecht beschouwd als dik- en ziekmaker.
Onderaan het artikel staat ook dit college van de Universteit van Nederland. Uit onderzoek blijkt dat spelt en andere oergranen niet beter zijn dan tarwe.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Zin en onzin over brood, tarwe, spelt, gluten..

Bericht door KeesR »

De wereld wil bedrogen worden, professor is de enige die met authoriteit het ballonnetje fake news doorprikken.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Zin en onzin over brood, tarwe, spelt, gluten..

Bericht door Rik59 »

KeesR schreef: do 14 nov 2019, 22:24 De wereld wil bedrogen worden, professor is de enige die met authoriteit het ballonnetje fake news doorprikken.
Welke professor??

Ik bedoel wat voor de ene professor goed is... is voor de andere kul...
Wat is waarheid...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Zin en onzin over brood, tarwe, spelt, gluten..

Bericht door KeesR »

In de bovenstaande video worden veel mythes doorbroken. Mythes die reclamemakers en andere belanghebbenden ons maar wat graag willen doen geloven. Mythes die velen graag willen geloven en daarom zo hardnekkig zijn. Maar laat iedereen vooral geloven wat hij of zij graag wil.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Zin en onzin over brood, tarwe, spelt, gluten..

Bericht door Rik59 »

Laten we bij het begin beginnen...

Waarom zijn wij ons eigen brood gaan bakken?
Ik denk dat 80-90% hier zal zeggen "Omdat we die rommel van om de hoek niet meer willen" Een aspect waar ik deze man niet over hoor... Een supermarkt die slecht brood verkoopt of zelfs een bakker die zijn vak om zeep helpt omdat hij de mixen van de meelfabriek zo makkelijk vind.. Volg de pro-wereld een beetje en je komt rare zaken tegen (gelukkig ook goede).

Deze professor heeft het ook al over meer ziektes die we hebben.. Komt dat niet door ons hele voedingspatroon?? en/of hoe wij met ons voedsel om zijn gegaan in onze "welvaart"..
Als we ons af gaan vragen wie waar bepaald... worden er meer systemen zichtbaar..

De professor heeft het over minder eiwitten in het graan...
Mij is geleerd dat de eiwitten in ons voedsel zo belangrijk zijn... en ook m.n. de aminozuren die hieruit gevormd kunnen worden.
Als er dan minder eiwit inzit.. wat is er dan voor in de plaats gekomen?? De graankorrel blijft.. lijkt me 100%..
Ook laat het simpelste pak bloem me zien dat er 11% eiwit inzit... volgens de professor is er van de 2,625% nu nog maar 2% over..

Vezels worden besproken...
Ik kan volkorenmeel hebben welke qua werking net zo gezond is voor de spijsvertering als bloem...
Als de vezels namelijk zeer fijn vermalen worden hebben ze voor de spijsvertering geen enkel nut meer..

Een zeer belangrijk aspect in onze spijsvertering is onze darmflora... de bacteriën die ervoor moeten zorgen dat al die stofjes in ons lichaam terecht komen..
We zijn op de goede weg als we ons gaan afvragen waar we deze bacteriën mee willen voeden.. en dan denk ik dat we het dan niet over brood alleen moeten hebben...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Zin en onzin over brood, tarwe, spelt, gluten..

Bericht door KeesR »

Rik,
je beoordeelt het college op wat er niet aan bod is geweest en waar je graag wat over had willen horen.
Ik beoordeel het college wat hij wel gezegd heeft en de mythes die hij ontkracht heeft.
Als je een college geeft moet je je beperken tot de dingen die je in dat college kwijt wil en kan je niet uitwijden over allerlei andere onderwerpen.
Voor mij is het glas half vol voor jou blijkbaar half leeg.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Zin en onzin over brood, tarwe, spelt, gluten..

Bericht door Rik59 »

Nou voor mij is het glas helemaal leeg... (snelle drinker :D )

Het lijkt me dat hij het ook had over eiwit en vezels...

Maar goed ik snap uiteraard ook dat hij zich aan de zendtijd moest aanpassen.. echter blijf ik erbij dat je qua voeding toch beter het totaalplaatje neer kunt zetten..
Ik kan me tenminste niet voorstellen dat brood alleen de ziek- of gezondmaker is..

Als die Mercedes een grote beurt moet hebben doe je toch ook niet alleen olie verversen...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Zin en onzin over brood, tarwe, spelt, gluten..

Bericht door KeesR »

Probleem van deze tijd is dat onze voeding volkomen uit balans is. Als mensen daar gezondheidsklachten van krijgen gaan ze niet hun voeding in balans brengen maar zoeken ze gemakshalve 1 schuldige. In deze tijd is die schuldige dan vaak gluten en daarbij de tarwe. Mensen denken dat het eten vroeger beter was en denken: "Als we nu een ouderwetse tarwe gaan eten (bijv. spelt) komt het wel goed". Veel mensen realiseren zich niet dat daar ook gluten in zit. Bovendien is het zo dat de meeste spelt die je kan krijgen en die de meeste bakkers gebruiken geen ouderwetse spelt is maar gekruist is met tarwe om de opbrengst te verbeteren. Met die kruising komt er dan toch ook weer de tarwegluten mee in de "spelt". En bovendien stoppen de ambachtelijke en supermarkt bakkers gewoon wat tarwegluten in het "spelt"brood om er het luchtige brood mee te maken waar de meeste Nederlanders zo gek op zijn.

En zo kom je dan vanzelf weer bij de Mercedes uit: als die een beurt nodig heeft dan ververs je inderdaad niet alleen de olie. En als je voeding uit balans is en een beurt nodig heeft zou je ook niet alleen het graan waar je brood mee gemaakt is moeten vervangen. Ik denk dat dat de kern is van het betoog van de professor. Hij toont aan dat die hele speltmodegril één grote flauwekul is.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Zin en onzin over brood, tarwe, spelt, gluten..

Bericht door Rik59 »

Ik denk dat we het een heel eind eens zijn Kees...

Gelukkig ben ik qua uitvoering ook een heel eind op die weg..

Ben alleen niet zo kapot van Mercedes :D :D :D
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Zin en onzin over brood, tarwe, spelt, gluten..

Bericht door KeesR »

Over auto's zijn we het dus ook al eens :) :)
Gebruikersavatar
Marilyn
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 09:45

Re: Zin en onzin over brood, tarwe, spelt, gluten..

Bericht door Marilyn »

Hahaha, zo'n heerlijk onderwerp waar we in deze maatschappij nooit uit zullen komen.
Gelukkig kunnen wij allemaal zelf keuzes maken en bakken wij ons brood omdat het niet zo goed voor ons is :silent:
Maar wel super lekker :lol: :lol: :lol: .
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Zin en onzin over brood, tarwe, spelt, gluten..

Bericht door Anna »

Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Zin en onzin over brood, tarwe, spelt, gluten..

Bericht door papagena »

Dit is natuurlijk bar interessant allemaal. Maar iets in mij heeft ook nog een soort van heilige overtuiging dat het totale bakproces ook extra smaak kan toevoegen. Misschien moeten ze dat bij de WUR maar eens onderzoeken.
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie