Mijn eerste zuurdesem!

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pat61nl
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 13:07

Mijn eerste zuurdesem!

Bericht door Pat61nl »

Na een dag of 10 van liefdevolle zorg is mijn eerste desem volgens mij goed actief. Zij (ja het is een zij, ik heb haar Giesje genoemd!) is pas goed gaan werken toen ik een glazen weckpot ben gaan gebruiken en haar op de vensterbank heb geplaatst, waar het iets warmer is dan elders in huis. Ik heb het recept van Levine gevolgd en vannacht is ze in volume verdubbeld. Hier is ze:

Afbeelding

Nu nog proberen om een goed brood mee te bakken. Ik overweeg om de Emile Henry broodbakvorm te kopen, omdat mijn oven niet echt geweldig werkt. Iemand ervaring mee?

Hartelijke groet,
Pat
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Mijn eerste zuurdesem!

Bericht door Rik59 »

Gefeliciteerd met je desem..

Ja een soort dutch-oven werkt maar ook dan heb je een goed werkende oven nodig.. dus wat is er mis aan je oven??

Tot nog toe hebben de degen die ik in een dutch-oven gebakken heb een hoge hydratatie 70% en hoger..

Er zijn goedkopere dutch-ovens die net zo goed zijn.. rond € 30
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Pat61nl
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 13:07

Re: Mijn eerste zuurdesem!

Bericht door Pat61nl »

Goedemorgen Rik,

bedankt voor je reactie!

Mijn oven heeft alleen een heteluchtfunctie (dus geen statische functie met boven- en onderwarmte) en is instelbaar in stappen van 25 graden (dus bv. van 200 naar 225 en van 225 naar 250). Als ik bv. een cake wil bakken, is die cake altijd te donker van buiten en niet gaar binnen. Vandaar dat ik zit te denken aan zo’n oplossing. Ik heb ook niet zoveel zin om moeilijk te doen met schalen met water om een goede korst te krijgen.

Ik heb vele positieve reviews gelezen over de Emile Henry broodbakvorm, maar als je ook goedkopere alternatieven kent, ben ik er wel benieuwd naar.

Groetjes,
Patrizia
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Mijn eerste zuurdesem!

Bericht door lekkermelig »

Ik denk dat elke gietijzeren pan met ovenbestendig deksel uitstekend werkt om brood te bakken, als je alleen hetelucht hebt in je oven is dat vast een verbetering.
Het zal net zulke mooie resultaten opleveren als een Emily Henri vorm, maar als je dol bent op langwerpige broden zal je bij de goedkope pannen vast wat langer moeten zoeken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Mijn eerste zuurdesem!

Bericht door Levinebaktbrood »

Bakken in een pan gaat uitstekend. Als je al een hittebestendige braadpan hebt dan kun je die gebruiken ipv een dure Emile Henry vorm te kopen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Pat61nl
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 13:07

Re: Mijn eerste zuurdesem!

Bericht door Pat61nl »

Te laat, ik heb het al besteld. Zo’n hittebestendige pan had ik trouwens niet, alleen een oude Römertopf die in de oven kan. Maar... ik wil graag een keer je basisworkshop volgen, Levine, jammer dat de volgende al volgeboekt is!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Mijn eerste zuurdesem!

Bericht door Levinebaktbrood »

Pat61nl schreef: ma 06 jan 2020, 22:18 Maar... ik wil graag een keer je basisworkshop volgen, Levine, jammer dat de volgende al volgeboekt is!
Leuk :). Er komen regelmatig nieuwe data bij.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie