werkblad

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marionbakt
Gaat de goede kant op
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 12:40

werkblad

Bericht door Marionbakt »

Omdat mijn aanrecht ongeschikt is voor her vormen van het deeg gebruik ik daarvoor een grote witte snijplank.
Die worden na verloop van tijd vies, met name als er olie op is gesmeerd.
Wat gebruiken jullie als werkblad?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: werkblad

Bericht door BakkerGerrit »

Ik kneed mijn deeg op het werkblad van mijn keuken.

Afbeelding

Hier kun je het werkblad zien. Onder het brood dat hier afkoelt is hij gekneed en gevormd......... :D
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: werkblad

Bericht door Rik59 »

Gebruik deze deegplank... is op maat voor mij gemaakt.. olie trekt erin en zorgt dat het hout in prima staat blijft..

Afbeelding
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: werkblad

Bericht door Gebaxke »

Ik heb een rvs werktafel, ook met een opstaand randje aan de achterkant zoals die mooie deegplank van Rik59. Dat scheelt weer poetsen :D
Gebruikersavatar
Marionbakt
Gaat de goede kant op
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 12:40

Re: werkblad

Bericht door Marionbakt »

Rik59 schreef: di 25 feb 2020, 15:44 Gebruik deze deegplank... is op maat voor mij gemaakt.. olie trekt erin en zorgt dat het hout in prima staat blijft..

Afbeelding

Helaas kan ik de foto niet zien.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: werkblad

Bericht door Rik59 »

Marionbakt schreef: di 25 feb 2020, 17:55
Rik59 schreef: di 25 feb 2020, 15:44 Gebruik deze deegplank... is op maat voor mij gemaakt.. olie trekt erin en zorgt dat het hout in prima staat blijft..

Afbeelding

Helaas kan ik de foto niet zien.
Hij staat hier nog een keer... zowel eerste als tweede bij mij duidelijk zichtbaar...

https://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?t=5730
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Marionbakt
Gaat de goede kant op
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 12:40

Re: werkblad

Bericht door Marionbakt »

Goede morgen,
Ik zie het helaas niet. Misschien kun je me vertellen waarvan de plank gemaakt is en hoe die behandeld is.
Alvast dank voor de moeite,
Marion
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: werkblad

Bericht door allema »

Ook ik zie geen foto.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Re: werkblad

Bericht door Halfje Bruin »

Snap het probleem niet zo, die witte snijplank kan je toch gewoon afwassen? Gewoon met een afwasborstel en een sopje of in de vaatwasser of denk ik nu te simpel?
Taarten bakken beheers ik. Nu nog een luchtig brood.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: werkblad

Bericht door BakkerGerrit »

Halfje Bruin schreef: wo 26 feb 2020, 12:22 Snap het probleem niet zo, die witte snijplank kan je toch gewoon afwassen? Gewoon met een afwasborstel en een sopje of in de vaatwasser of denk ik nu te simpel?
Dat was ook mijn eerste gedachte.......
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: werkblad

Bericht door Rik59 »

Zie het probleem wel.. ook ik maak het hier mee met plastic emmertjes en olie.. mijn vrouw klaag al dat het lastig schoonmaken is en dat het zelfs een hardnekkige aanslag kan veroorzaken..

Voor mij is het een emmertje met water en olie.. wat makkelijk te vervangen is.. maar in geval van een plank snap ik dat het lastig is... diverse soorten plastic waar ik het op zie gebeuren...

Mijn deegplank.. Marion je hebt een PB...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: werkblad

Bericht door Eef »

Ik heb een plaat marmer die ik op mijn aanrecht leg als ik ga bakken, soms kun je er een op de kop tikken die als blad voor bv nachtkastje gediend heeft of je gaat naar een handel waar ze grafstenen en aanrechtbladen maken, vaak hebben die stukken liggen die je gratis of voor weinig mag hebben. Ideaal
Gebruikersavatar
Marionbakt
Gaat de goede kant op
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 12:40

Re: werkblad

Bericht door Marionbakt »

Bedankt voor jullie reacties. Het probleem is er in het begin ook niet. De plastic bladen zijn ( denk ik ) wat poreus. Als je ze langere tijd gebruikt, dan zie je dat er vlekken ontstaan die gelig van kleur zijn. Ik heb van alles geprobeerd om ze weg te poetsen, maar niks helpt echt. En omdat ik het vies vind als er iets in mijn deeg komt ( misschien ook wel van die micro bolletjes plastic? ) heb ik al een paar keer een nieuwe gekocht. Ze zijn niet goedkoop en daarom vroeg ik me af of er een betere / duurzamere / goedkopere oplossing is. :D
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: werkblad

Bericht door lekkermelig »

allema schreef: wo 26 feb 2020, 10:51 Ook ik zie geen foto.
Dat foto probleem is omdat de originele foto via een onbeveiligde verbinding geserveerd wordt. Als je browser enigszins strikt ingesteld staat zie je onbeveiligde plaatjes niet want dit forum is wel beveiligd.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: werkblad

Bericht door Bakker Henk »

Ik, uh mijn vrouw gebruikt een houten plaat van ca. 60x50x3 cm. (Die ik eigenlijk bedoeld had voor in mijn geluidsstudiootje, Maar ja. Dus ja.)
Deze legt ze op de aanrecht, en dat werk erg goed. Ik zit meestal aan tafel en gebruik dan vrij dunne plastic matjes voor wat nattere degen. Maar ook ik gebruik de plank wel voor de pastamachine. Ik moet zeggen dat die plastic matjes ook niet ideaal werken. Als het deeg blijft plakken, komt het matje mee omhoog.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: werkblad

Bericht door lekkermelig »

Dat van die plastic matjes die mee omhoog komen snap ik wel. In sommige gevallen werkt het wel goed als je de onderkant van je matje wat nat maakt dat blijft het beter liggen. Ik heb het vooral als ik iets moet opbollen, dan mik ik de mat opzij en gebruik gewoon het aanrecht. Niet voor iedereen een optie...

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Marionbakt
Gaat de goede kant op
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 12:40

Re: werkblad

Bericht door Marionbakt »

Kijk eens wat een mooi werkblad Jan van Berkel uit Uden voor mij heeft gemaakt. Ik ben er erg blij mee. Ik meen dat de tip van Rik kwam.
Nogmaals dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: werkblad

Bericht door Rik59 »

Klopt veel plezier ermee!!

Je hebt zeker geen rommel... vergeet em alleen niet in de olie te zetten.. ik heb beide kanten een paar dagen constant gesmeerd met zonnebloemolie tot hij niet meer opnam..

Had Jan ook verteld em regelmatig om te draaien??

En... kan Jan nu al een glutenvrij broodje bakken?? Hij was toen op zoek naar recepten..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: werkblad

Bericht door BakkerGerrit »

Inoliën met gekookt lijnzaadolie. Wordt niet ranzig, zonnebloemolie wel.
Te koop in de bouwmarkt.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: werkblad

Bericht door Vitamine C »

Of gewoon in supermarkten
Gebruikersavatar
Marionbakt
Gaat de goede kant op
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 12:40

Re: werkblad

Bericht door Marionbakt »

Rik59 schreef: do 12 mar 2020, 20:05 Klopt veel plezier ermee!!

Je hebt zeker geen rommel... vergeet em alleen niet in de olie te zetten.. ik heb beide kanten een paar dagen constant gesmeerd met zonnebloemolie tot hij niet meer opnam..

Had Jan ook verteld em regelmatig om te draaien??

En... kan Jan nu al een glutenvrij broodje bakken?? Hij was toen op zoek naar recepten..
Jan heeft hem al voor mij in de olie gezet. Ik ben niet zo handig in die dingen. ;)
Hij heeft gezegd dat ik hem moet omdraaien en ervoor moet zorgen dat hij voldoende lucht rondom krijgt zodat hij goed kan drogen.
Of hij een broodje kan bakken heeft hij me niet verraden :D
Gebruikersavatar
Marionbakt
Gaat de goede kant op
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 12:40

Re: werkblad

Bericht door Marionbakt »

BakkerGerrit schreef: do 12 mar 2020, 22:35 Inoliën met gekookt lijnzaadolie. Wordt niet ranzig, zonnebloemolie wel.
Te koop in de bouwmarkt.
Zie mijn bericht aan Rik. Dank je voor het meedenken :D
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: werkblad

Bericht door RedYssel »

Thuis een oud tussenstuk met een oude keuken er in, Daar werk ik op een ouderwets rvs keuken blad werkt geweldig
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
Frens
Deegkneder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 16:10

Re: werkblad

Bericht door Frens »

Werk zelf met 2 witte plexiglas platen 50x50cm op 2 siliconen anti-slip matten;
- mooi glad oppervlak (opbollen & vormen ;) )
- hygiënisch,
- makkelijk schoonmaken
- makkelijk opbergen (in oude kussensloop :lol:)
- lekker licht spul
Kneder: Ankarsrum Assistent
Oven: IGNIS (simpel boven-onder)

“Kennis is macht”, had je gedacht maar kunnen is het, en dat komt van doen!
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: werkblad

Bericht door jasmon »

Marionbakt schreef: do 12 mar 2020, 15:57 Kijk eens wat een mooi werkblad Jan van Berkel uit Uden voor mij heeft gemaakt. Ik ben er erg blij mee. Ik meen dat de tip van Rik kwam.
Nogmaals dank!
Ben ik benieuwd of Jan van Berkel er ook voor mij één zou kunnen/willen maken, Eentje van ca. 95x56cm zodat ie mooi over de inductieplaat heen valt van mij nieuw 90cm smeg :)
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
Arie
Deegkneder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 21:17
Locatie: Leiden

Re: werkblad

Bericht door Arie »

Mijn werkplank meet 40 cm x 60 cm, volgens mij beukenhout, ooit gekocht bij de Gamma.
Een week of zes geleden, al zoekend op internet en nog geen lid van dit forum, kwam ik een goed advies voor het onderhoud van een houten werkbank tegen van BakkerGerrit en heb mijn kneedplank een aantal keren ingesmeerd met lijnolie, steeds goed drogen, weer insmeren en drogen. Vier ronde kunststof onderleggers op het keukenblad en daarop mijn kneedplank. Schuift niet en beschadigt het aanrechtblad niet.

Afbeelding
Mijn dagelijks brood... :D
Gebruikersavatar
Adriaantje54
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: do 08 dec 2022, 15:38

Re: werkblad

Bericht door Adriaantje54 »

Op zoek naar een betaalbare plank om brood op te kneden kwam ik de Lämplig van Ikea tegen.
Bamboe plank van 46x53.
Lekker in de olie...
Anti slipmatje eronder...perfect.
Plaats reactie