Volkorenmeel GLX van Hollandmeel, ascorbinezuur?

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BakkerSander
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 28 feb 2020, 15:46
Locatie: Zeist

Volkorenmeel GLX van Hollandmeel, ascorbinezuur?

Bericht door BakkerSander »

Zojuist Volkorenmeel GLX van Hollandmeel binnen gekregen via Bouwhuis. Op hun website stond als enige ingrediënt: Tarwemeel.
Op de verpakking worden ook technische hulpgrondstoffen vermeld: tarwemoutmeel <1% en ascorbinezuur <1%.
Mijn bedoeling was om zonder toevoegingen brood te bakken. In hoeverre is het mogelijk om meel en bloem te kopen zonder deze hulpgrondstoffen?
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Volkorenmeel GLX van Hollandmeel, ascorbinezuur?

Bericht door Rik59 »

Als je Vit. C tabletjes gebruikt eet je hetzelfde..

We gebruiken deze tabletjes wel eens om het brood langer vers te laten blijven.. dus geen grote boosdoener..

Dus vandaar ook de toevoeging..

Dat brood langer vers blijft door Vitamine C aan bloem/meel toe te voegen is niet waar. Het wordt gebruikt om het deeg meer 'stand' te geven, het deeg wordt iets steviger/minder vloeiend.
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Volkorenmeel GLX van Hollandmeel, ascorbinezuur?

Bericht door Vitamine C »

Moeten ze het er wel bij zeggen.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Volkorenmeel GLX van Hollandmeel, ascorbinezuur?

Bericht door BakkerGerrit »

Mijn volkoren tarwemeel van “De Zuidmolen” heeft geen toevoegingen. Dus het kan wel.
(Ik zie dus ook dat mn T55 ook toevoegingen heeft.....nooit geweten, maar zit er niet mee)
Gebruikersavatar
BakkerSander
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 28 feb 2020, 15:46
Locatie: Zeist

Re: Volkorenmeel GLX van Hollandmeel, ascorbinezuur?

Bericht door BakkerSander »

Vitamine C schreef: wo 11 mar 2020, 16:35 Moeten ze het er wel bij zeggen.
Zou wel zo netjes zijn om het inderdaad ook op de website te vermelden.
Rik59 schreef: wo 11 mar 2020, 16:03 Als je Vit. C tabletjes gebruikt eet je hetzelfde..

We gebruiken deze tabletjes wel eens om het brood langer vers te laten blijven.. dus geen grote boosdoener..

Dus vandaar ook de toevoeging..
Bedankt voor de info!
BakkerGerrit schreef: wo 11 mar 2020, 16:51 Mijn volkoren tarwemeel van “De Zuidmolen” heeft geen toevoegingen. Dus het kan wel.
(Ik zie dus ook dat mn T55 ook toevoegingen heeft.....nooit geweten, maar zit er niet mee)
Of misschien zit het daar ook in, maar staat het niet op de verpakking? :roll:
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Volkorenmeel GLX van Hollandmeel, ascorbinezuur?

Bericht door Vitamine C »

Hmmm volgens mij moet het wettelijk gezien er wel op staan.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Volkorenmeel GLX van Hollandmeel, ascorbinezuur?

Bericht door lekkermelig »

Nou, ik denk dat de Zuidmolen behoorlijk precies is met zijn ingredientenlijst. Hollandmeel heeft het blijkbaar wel op zijn verpakking staan en het grappige is dat de Zuidmolen ook GLX van Hollandmeel verkoopt. Daar staat wel op de website dat er E300 in zit, maar dan weer geen moutmeel.
Ik vind het wel suf dat het niet op de website van Hollandmeel staat. Maar ik vermoed dat dat anders werkt. Volgens mij levert Hollandmeel zelf vooral aan grote klanten, en die vragen toch vooraf de specificaties op voor ze bestellen. En het kan de meeste mensen die niet biologisch bakken inderdaad niet zoveel schelen. Dat is trouwens geen waarde oordeel, ieder moet lekker doen wat ie belangrijk vindt. Maar als je echt wil weten wat je eet is biologisch meel meestal wel duidelijker in beschrijvingen van toevoegingen. Als ik ongevraagde ingredienten in mijn brood wil ga ik wel bij de supermarkt langs. Toevallig laatst eens op kantoor op een etiket gekeken van een bruinbrood. Sojameel en allerlei andere mooie toevoegingen waar we toch echt niet om gevraagd hebben. Zal wel met de prijs te maken hebben...

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Volkorenmeel GLX van Hollandmeel, ascorbinezuur?

Bericht door Rik59 »

Fabrieksbloem of - meel en BIO... lijken me toch wel 2 uitersten...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Volkorenmeel GLX van Hollandmeel, ascorbinezuur?

Bericht door lekkermelig »

Ach, je kan wel bij een molen kopen, maar een fiks deel van het assortiment bij sommige molens komt gewoon uit de zakken van de fabrieken. Natuurlijk malen ze vaak ook zelf, maar als je een paar honderd meelsoorten hebt toch echt niet meer alles. Of je koopt als molenaar een deel van je assortiment in bij een andere grote molen.
En bio zegt ook niet perse dat het op een molen gemalen is, alleen dat er niet allerlei troep aan toegevoegd of overeen gestrooid is.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Volkorenmeel GLX van Hollandmeel, ascorbinezuur?

Bericht door Flourpower »

lekkermelig schreef: do 12 mar 2020, 11:14 Ach, je kan wel bij een molen kopen, maar een fiks deel van het assortiment bij sommige molens komt gewoon uit de zakken van de fabrieken. Natuurlijk malen ze vaak ook zelf, maar als je een paar honderd meelsoorten hebt toch echt niet meer alles. Of je koopt als molenaar een deel van je assortiment in bij een andere grote molen.
En bio zegt ook niet perse dat het op een molen gemalen is, alleen dat er niet allerlei troep aan toegevoegd of overeen gestrooid is.

Wil

Klopt, zeker bij de vrijwilliger-molenaars. Zit al 20 jaar in het vak en eerlijk, of je nu beroepsmolenaar bent op een windmolen, watermolen of maalderij: alles zélf doen gaat al lang niet meer.
Met uitzondering van een paar grote marktspelers (die concurrenten overnemen om dan een productiesite te hebben voor bepaalde soorten) bestaan er geen "ik doe alles zélf molens"... er zijn gewoon te véél soorten.

Ik koop ook in wat ik niet zelf kan produceren of wat ik niet kan maken omdat ik de installatie voor een bepaald type bloem nog niet heb... je moet iets... want alles kost tijd en geld. ;-)

En over die "molen": een walsenmolen is óók een molen. Malen doe je op een molen. Of je dat nu een fabriek noemt of niet. ;) Onze molen was in 1810 de eerste 'fabriek' in het boerengat dat Poeke heet. Later kregen ze een 'tram' en waren ze mee 'met de moderne tijd'... :lol:
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Plaats reactie