Zonnepittenbrood met sinaasappel

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
valk03
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 20 mar 2020, 10:14

Zonnepittenbrood met sinaasappel

Bericht door valk03 »

Hallo, ik heb bovenstaand recept uit het boek Brood uit eigen oven gemaakt. Hete enige verschil is dat ik het in de BBM heb gemaakt. Op zich redelijk gelukt, alleen de sinaasappelsmaak komt niet terug. Komt dat doordat dit recept in de BBM is gemaakt en niet zoals het origineel in de oven? Of zouden er andere oorzaken kunnen zijn?
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Zonnepittenbrood met sinaasappel

Bericht door RedYssel »

Lijkt me niet eigenlijk, Ik zou het bakken gewoon in de oven doen trouwens. Ik bak altijd in een dutch oven/braadpan.
Wat is het gewicht van de gebruikte citrus grondstoffen tegenover de bloem?. Je zult namelijk echt wel wat moeten toevoegen om dit te gaan proeven in het brood na het bakken!.
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
valk03
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 20 mar 2020, 10:14

Re: Zonnepittenbrood met sinaasappel

Bericht door valk03 »

Het originele recept gaf 120gram/24%. Ik heb het omgerekend naar een kleiner recept en kwam dan uit op 96 gram vers sap.Missshien heb ik de bakkersformule verkeerd gebruikt? Het recept gaat uit van 500 gram tarwebloem, ik heb 400 gram gebruikt.
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Zonnepittenbrood met sinaasappel

Bericht door RedYssel »

valk03 schreef: za 28 mar 2020, 12:10 Het originele recept gaf 120gram/24%. Ik heb het omgerekend naar een kleiner recept en kwam dan uit op 96 gram vers sap.Missshien heb ik de bakkersformule verkeerd gebruikt? Het recept gaat uit van 500 gram tarwebloem, ik heb 400 gram gebruikt.
Probeer is wat rasp van een sinaasappel en mischien meer sap tegen het water zou geen kwaat kunnen, Ook kan het zijn dat je met meer gist moet werken door de zuurte van het sap/raps!
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
valk03
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 20 mar 2020, 10:14

Re: Zonnepittenbrood met sinaasappel

Bericht door valk03 »

Ik zal het nog eens proberen. Dank voor de reactie's
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Zonnepittenbrood met sinaasappel

Bericht door papagena »

RedYssel schreef: za 28 mar 2020, 14:14
Probeer is wat rasp van een sinaasappel en mischien meer sap tegen het water zou geen kwaat kunnen, Ook kan het zijn dat je met meer gist moet werken door de zuurte van het sap/raps!
Het lijkt me dat, door de zoetigheid van het sap, de zaak juist beter gaat rijzen ipv slechter.
Ik zou ook gaan voor wat sinaasappelschil.
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie