Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Gebruikersavatar
Ray
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 03:00
Locatie: Zuid Holland

Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door Ray »

Na jaren van brood zagen vind ik het tijd geworden om een snijmachine aan te schaffen en nu ben ik de hoop aangedaan dat jullie me waarschijnlijk wel kunnen vertellen waar jullie je brood mee snijden en/of waarmee jullie het eerder gesneden hebben :)

Ik ben niet van plan om er veel aan uit te geven en zoek het eigenlijk eerder in de paar-tientjes varianten dan in de paar-honderd kostende versies en het het zou uiteraard fijn zijn als ik met een dergelijke machine ook nog nette plakjes kaas en vlees zou kunnen snijden :mrgreen:

Hou je vooral niet in, ik sta open voor suggesties en aanbevelingen!

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door CJ-Petra »

Wij snijden ons brood nog steeds met de hand, we hebben dit mes bij de molenaar gekocht.

Succes met kiezen.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Ballie »

Ik heb een snijmachine aangeschaft en vervolgens van mijn schoonouders voor mijn verjaardag gekregen :mrgreen:

De machine die ik wilde (Graef) was iets te duur naar mijn zin, dus ik heb nu een Bosch. Alleen jammer dat de diameter van het mes niet bekend was. Die is eigenlijk net iets te klein. Let daar dus op wanneer je een snijmachine aanschaft. De diameter van het mes moet liefst een stuk groter zijn dan de hoogte van je brood. Anders moet je het brood tijdens het snijden steeds iets naar beneden drukken met een verhoogde kans op verwondingen.

Let bij een tweedehands machine ook op de verkrijgbaarheid van reservemessen. De kans is immers aanwezig dat het mes niet scherp genoeg meer is om je brood te snijden. Als dan het mes voor die machine dan niet meer verkrijgbaar is, is de machine alsnog (te) duur.

Vraag dat altijd na bij de fabrikant of importeur.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door stillekracht »

Ik heb een mes dat lijkt op die van CJ-Petra.


Het is een ham- mes met lang en dun lemmet.

Als je snijdt met lange halen dan vliegt het mes er doorheen.
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door allema »

Ik snij mijn brood zowel met een goed broodmes als met een snijmachine.
De snijmachine gebruik ik alleen als ik veel brood moet snijden, anders gewoon met het broodmes.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
freggel33
Deegroller
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 19:09
Locatie: In het midden van het land

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door freggel33 »

Ray,

http://over-de-kook.nl/snijmachines/174 ... 01017.html

Ook elders te koop, prima snijder, kijk uit voor je vingers, laat je niet afleiden tijdens brood snijden.
Plakken tot 14 mm mogelijk, ik gebruik hem uitsluitend voor mijn gewone brood, (ook geen rozijnen brood oid) ivm schoonpoetsen.

Paul
Ik hou wel van een goeie bui....

Rofco B5, Rofco B20, Rofco N 15
Gebruikersavatar
freggel33
Deegroller
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 19:09
Locatie: In het midden van het land

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door freggel33 »

Ik hou wel van een goeie bui....

Rofco B5, Rofco B20, Rofco N 15
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door TigerManZ »

Gewoon met een broodmes, dat past mooi bij het andere bestek e.d. in de keukenla.
Daar krijg je zo'n snijapparaatje vast niet in...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Levinebaktbrood »

Gewoon met een goed broodmes.

Ooit een snijmachine van een paar tientjes gehad, maar daar sneed ik al snel het brood mee kapot. Toen goed broodmes gekocht en sindsdien snij ik daarmee. Het mes was trouwens duurder dan de snijmachine :D,
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Elizabet »

Ik heb een snijmachientje bij Conrad gekocht, ze hebben m nu zo te zien niet meer, eentje van een paar tientjes inderdaad. Brood snijden gaat er aardig mee, maar t gaat toch snel stuk, boterhammen blijven vaak ergens onderin aan een puntje haken, en dat vind ik zo afschuwwekkend zonde van mijn brood dat ik t niet meer doe. En ik ben nu zo handig met t broodmes geworden dat het ook eigenlijk niet nodig is. Het snijmachientje komt alleen nog van stal als ik bijvoorbeeld kolen flinterdun wil snijden voor de coleslaw of (hopelijk binnenkort) zuurkool.
Gebruikersavatar
Ray
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 03:00
Locatie: Zuid Holland

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Ray »

Ben inmiddels overgegaan tot een aanschaf en het is een tomado geworden met een aanschafprijs van 50,- . Het apparaat is bijna geheel van metaal, compact maar toch zwaar uitgevoerd en komt met twee messen, een normaal mes en een gekarteld mes.

Iedereen bedankt voor de reacties :2th:

Dit is 'm dan, 150 Watt sterk :mrgreen:
Afbeelding

p.s.
En uiteraard breng ik nog wel een verslag uit van de werking van het apparaat
:geek:
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door TigerManZ »

Veel plezier ermee Ray.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Ray
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 03:00
Locatie: Zuid Holland

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Ray »

Dank je wel Han :)
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Melinda »

Wij hadden een elektrisch mes aangeschaft, omdat het best veel werk was om het brood te snijden. Maar echt geweldig vonden wij het niet.
Dus enkele maanden geleden een heel mooi broodmes gekocht van Wüsthof. Was wel een investering :mrgreen: , maar oh, oh, het is alsof je boter snijdt, zo soepel. Hiermee krijg ik geen last van mijn schouder als ik een heleboel broden achter mekaar moet snijden. (Wij vriezen de broden over het algemeen gesneden in.)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Ray
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 03:00
Locatie: Zuid Holland

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Ray »

De bevindingen na het eerste gebruik: ik had het ding jaren geleden al moeten kopen!! :G

Wat een geweldig apparaat! Dit is echt niet wat ik ervan had verwacht maar tien keer beter! Hij is stabiel, maakt nergens rammelende geluiden en snijdt werkelijk met zulk een groot gemak door het brood of het warme boter betreft. Dikte van de boterhammen zijn traploos instelbaar (uiteraard heb ik even getest en op verschillende diktes gesneden :mrgreen: ), de plakken brood zijn nu net zo mooi als bij de beroepsbakker met het verschil dat je ze een voor een snijdt maar omdat het met zoveel gemak gaat is dat werkelijk secondenwerk per boterham.

Ik heb door de jaren heel wat verschillende broodmessen gezien en gehanteerd maar geen ervan kan tegen deze machine op.

Aanradertje!! :2th:
Gebruikersavatar
Gerda
Gaat de goede kant op
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 07:13

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Gerda »

Ik snij mijn broden met een " Graeff"en dat bevalt me prima.
Gebruikersavatar
eric

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door eric »

olalala,

Veel plezier ermee Ray.
Zelf gebruik ik al bijna 15 jaar tot grote tevredenheid een gelijkaardige snijmachine van "Krups"
zonder enig probleem en met nog steeds hetzelde mes .
Er wordt wel uitsluitend en alleen brood mee gesneden.

eric
Gebruikersavatar
Ray
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 03:00
Locatie: Zuid Holland

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Ray »

Geertje schreef:Ik snij mijn broden met een " Graeff"en dat bevalt me prima.
Dat zijn de duurdere machines, staan trouwens ook wel tweedehands op Marktplaats vanaf 35,- maar daar had ik dan weer niet zo'n fijn idee over omdat je nooit weet wat ze wel of niet met het apparaat gesneden hebben.
eric schreef:Veel plezier ermee Ray.
Zelf gebruik ik al bijna 15 jaar tot grote tevredenheid een gelijkaardige snijmachine van "Krups"
zonder enig probleem en met nog steeds hetzelde mes .
Er wordt wel uitsluitend en alleen brood mee gesneden.
Dank je wel Eric :) Bij mij zal er ook hoofdzakelijk brood mee gesneden worden, enkele keer misschien een rollade of andere vleeswaren.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Ballie »

Tja, wat er mee gesneden is, is nooit zo'n groot probleem. Je maakt zo'n machine toch eerst goed schoon voor je ermee gaat werken. Het enige waar ik dan mee zit is: Of het mes nog wel scherp genoeg is.

Een rollade snijden gaat helemaal geweldig met zo'n machine, wat wij er vroeger (toen ik nog bij moeders thuis woonde) ook met zo'n apparaat sneden was bijv. Kaas, of wanneer er erwtensoep gemaakt werd, de knolselderij in dikke plakken snijden. Je snijdt dan zo de schil eraf en vervolgens zijn de plakken zo in blokjes gesneden. Geldt overigens ook voor bijv. Knolraap.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
eric

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door eric »

olalala,

Natuurlijk is deze machine ook geschikt voor andere zaken te snijden en staat hygiëne voorop
maar wat ik bedoel Ballie met "de snijmachine alleen en uitsluitend te gebruiken voor brood"
is dat ik bewust het mes heb willen sparen om zolang mogelijk op een deftige manier brood te kunnen snijden.
Naar mijn gevoel is dat de reden dat dit na 15 jaar dagelijks gebruik nog steeds prima lukt met een
nog steeds vlijmscherp mes. De structuur en weerstand van brood is nu éénmaal niet groot hé.
(met uitzondering van mijn keiharde misbaksels, natuurlijk) :lol:
We zullen het natuurlijk nooit weten en misschien is het dom om mijn machiene niet optimaal te gebruiken
maar... brood snijd hij perfect.

eric
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Ballie »

Ehm, ik reageerde op het bericht van Ray, waarin hij twijfelde aan de doeleinden waar een tweedehands machine voor gebruikt zou kunnen zijn. Dat ging volgens mij niet over jouw opmerking van het snijden van alleen brood.

Of het mes langer scherp blijft wanneer je uitsluitend brood snijdt weet ik niet. Ik denk dat je er gerust ook vlees mee kunt snijden zonder dat het mes merkbaar scherpte verliest. Je moet er alleen niet mee door botten heen snijden. Da's vragen om botte messen...

Overige harde zaken, zoals bijv. de genoemde Knolselderij en Knolraap zou ik dan wel wat voorzichtiger mee zijn.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Anna »

Even dit topic omhoog halen. Ik ben op zoek naar een broodmes. Nu lees ik hier diverse malen over snijden met een 'goed broodmes'. Wat is goed? Gisteren in een kookwinkel geweest en daar kreeg ik te horen dat er diverse messen zijn van gestanst tot getrokken staal en dan is er ook nog carbonstaal. Op de vraag wat de verschillen zijn kreeg ik een schaapachtige glimlach en 'gewoon voelen wat het lekkerst in de hand ligt'. Dus. Niet echt een bevredigend antwoord.
De prijzen van broodmessen lopen uiteen van ca. €5 tot ver over de €100. Dat wordt ongetwijfeld o.a. door het materiaal en de manier van productie bepaald. Maar vanaf welke prijs heb je een 'goed mes' dat niet over een jaar alweer vervangen moet worden? Ik investeer liever in een keer in een kwalitatief goed product dan meerdere keren in een mindere kwaliteit. Nu heb ik gelezen dat een mes dat gemaakt is van een harde staalsoort (maar niet te hard) het langst scherp blijft, maar het moeilijkst te slijpen. Het maken van zo'n mes is door het harde staal lastiger en dus is zo'n mes duur.
Voor wie het interesseert hier een test met broodmessen: http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/broodmestest.htm

Dan blijven deze vragen over:
- Wat is een goede lengte van het lemmet? Ik zie 20cm tot ruim 30cm.
- Hoe staat het met de in het rond vliegende kruimels? Dit schijnt ook met het soort kartels te maken te hebben. (zie broodmestest)
- In wat voor prijscategorie moet ik messen zoeken die lang scherp (en heel) blijven?

Hopelijk willen diegene die een 'goed broodmes' hebben hun ervaring delen?
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door CJ-Petra »

Dit broodmes gebruiken we dagelijks naar volle tevredenheid sinds ca. 5 jaar, het koste rond de € 20 bij de molen.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door lekkermelig »

Ik liep een keer in Ikea rond en omdat we thuis alleen maar beroerde messen hebben heb ik deze meegenomen
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10131067/
Daar snijden we nu al een jaar brood mee, en hij bevalt goed. Niet eens zo goedkoop voor 25 euro, want ze hebben ook broodmessen van een tientje.
En ik geloof onmiddelijk dat er nog veel duurdere messen zijn die misschien nog beter snijden, maar voor ons is deze prima....
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Kathleen

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Kathleen »

Mijn mes komt van Aveve (Belgie) 19 euro, snijdt zeer goed en vlot en is van Japans staal. Zeer goede koop!
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Anna »

Dank voor jullie antwoorden! Ik ga nog eens rondkijken ;)
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Anna »

Toch nog een vraagje. Hoe groot is een gemiddelde boule? Heb er nog nooit een gemaakt, maar ben het wel van plan. Die boules moeten natuurlijk ook gesneden worden en voor mijn gevoel is een 20cm-broodmes daar te kort voor, of heb ik dat mis?
Gebruikersavatar
Janet79

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Janet79 »

Met de heggenschaar....
Nee, grapje, maar mijn kinderen vinden het geluid er zo erg op lijken.
Ik heb een elektrisch mes.
Gebruikersavatar
El Fumarole
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 14:03

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door El Fumarole »

Ik gebruik een electrisch mes van Princess. Ca 25 euro bij de blokker. Werkt als een tierelier en neemt weinig plek in.
Gebruikersavatar
Janet79

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Janet79 »

El Fumarole schreef:Ik gebruik een electrisch mes van Princess. Ca 25 euro bij de blokker. Werkt als een tierelier en neemt weinig plek in.
Ja, die heb ik ook.
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Bakmiep »

Ballie schreef: De machine die ik wilde (Graef) was iets te duur naar mijn zin, dus ik heb nu een Bosch. Alleen jammer dat de diameter van het mes niet bekend was. Die is eigenlijk net iets te klein. Let daar dus op wanneer je een snijmachine aanschaft. De diameter van het mes moet liefst een stuk groter zijn dan de hoogte van je brood. Anders moet je het brood tijdens het snijden steeds iets naar beneden drukken met een verhoogde kans op verwondingen.
Dat is een goed advies. Helemaal niet bij stil gestaan. Ik ben aan het rondkijken voor een snijmachine. Wil het liefst een inklapbare. Mes van Bosch is inderdaad kleiner dan diverse andere merken.
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Bakmiep »

Anna schreef:Toch nog een vraagje. Hoe groot is een gemiddelde boule? Heb er nog nooit een gemaakt, maar ben het wel van plan. Die boules moeten natuurlijk ook gesneden worden en voor mijn gevoel is een 20cm-broodmes daar te kort voor, of heb ik dat mis?
Ik heb een 21 cm broodmes, maar die is te kort voor een rond brood. Ik zat nog te twijfelen tussen een snijmachine of een broodmes. Ik denk dat ik voorlopig voor een broodmes ga en het mes koop wat CJ-Petra heeft. Die is 30 cm.
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Levensplezier »

Ik zet een boule op zijn kant en snijd er dan de sneden af. Brood is stevig genoeg om het op zijn kant te zetten bij mij. Dus is het mes zeker lang genoeg.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Bakmiep »

Levensplezier schreef:Ik zet een boule op zijn kant en snijd er dan de sneden af. Brood is stevig genoeg om het op zijn kant te zetten bij mij. Dus is het mes zeker lang genoeg.
Daar heb ik niet aangedacht om het op die manier te doen. Dat ga ik eens uitproberen.
Gebruikersavatar
Redikim
Deegkneder
Berichten: 117
Lid geworden op: za 07 mar 2015, 15:26
Locatie: Roosendaal

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Redikim »

Ik ben begonnen met een goed broodmes, dat we al jaren hebben en waar we nog met enige regelmaat gebruik van maken.
Maar omdat wij nu veel brood ( volkoren, anijs, tarwe, stokbrood e.d) bakken vond ik het tijd worden voor een snijmachine, die geschikt was voor brood.
Ik zag hier een prachtmachine voorbij komen van Tomado. Leverbaar via Blokker, maar die was helaas alweer uitverkocht.
Daarom maar eens goed rond gekeken, en ik ben via Coolblue terecht gekomen bij een prachtige machine van Siemens.
http://www.snijmachineshop.nl/product/1 ... 1427398147
Traploos instelbaar in diverse dikte's, en geleverd met zowel een glad, als een gekarteld mes voor brood.
Ik heb er al op verschillende tijdstippen brood mee gesneden.
Volledig afekoeld, half afgekoeld(of half warm), en het snijd gewoon geweldig door het brood.
Ook de hoeveelheid kruimels is veel minder dan als ik het met de hand snijdt.
Gewoon geweldig, supermachine, scherpe prijs en zeer gebruiksvriendelijk.

Specificatie's
Veiligheidsschakelaar met moment- en continustand
Snijhulpstuk met duimbescherming
Universeel RVS kartelmes 165 mm
Duimbeschermer en resthouder
Traploze regeling van de snijdikte tot 15 mm
Rubberen zuigvoetjes voor een optimale stabiliteit
Extra hammes
Zeer stil

http://www.siemens-home.nl/productoverz ... nicalspecs
Eigen brood bovenal
MAXIMA PLANETARY MIXER MPM 7 BLUE
Siemens MS65500N Snijmachine
Indesit I5TMH2AGWNL B.jaar 2015
De Zuidmolen

Meesterlijk Brood van Robèrt van Beckhoven
Gebruikersavatar
minabakgraag
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 15:39

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door minabakgraag »

Na jarenlang met een goed broodmes van Sabatier te hebben gesneden ben ik ook overgestapt op een snijmachine omdat ik vaak meerdere broden moet snijden.
Het is deze geworden: Bosch MAS 4201N
Ik ben er echt blij mee, hij doet het fantastisch, neemt weinig ruimte in en is ook geschikt voor vlees, kaas (nog niet geprobeerd) etc.
Ook als het brood nog niet helemaal is afgekoeld glijd het mes er soepeltjes doorheen.
Na wat zoekwerk op internet vond ik hier de voordeligste:
http://tinyurl.com/ooefvse

Groet,
Ank
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Brood snijmes Electr mes of snijmachine.

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik snij met een broodmes van Wüsthof, Classic serie (23 cm) en heb een broodsnijmachine van Graeff (Una 9 invouwbaar).

Beiden niet goedkoop, maar wel goed.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Brood snijmes Electr mes of snijmachine.

Bericht door miesje1959 »

Ik snij met een mes van Robert Herder. Hij vliegt door het brood zonder veel kracht.
Erg duur, maar wel heel goed.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: Brood snijmes Electr mes of snijmachine.

Bericht door Rob van Rotterdam »

Ik heb een Wüsthof Classic Super Slicer.
Door een speciale vertanding maakt dit mes opvallend weinig kruimels tijdens het snijden. Het mes heeft een lemmetlengte van 26cm.
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
Lia

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Lia »

Wij zijn net begonnen met broodbakken, zuurdesem van 100% roggemeel, met zuurdesem starter en keltisch zeezout. Na de derde poging hebben we 2 heerlijke broden, gebakken in een gietijzeren broodvorm van Lodge.
Ik zie hier allerlei adviezen om het brood te snijden, een echt broodmes, snijmachines, etc.

Nu is mijn vraag: wat voor broden snijden jullie ermee.
Want dat is natuurlijk heel verschillend, de hardheid van het brood c.q. korst.
Een princess elektrisch mes komt langs, maar kun je daar ook zo'n zuurdesembrood goed mee snijden?
Dat geldt ook voor zo'n bakkers brood snijmes, kun je daar ook zo'n zuurdesembrood goed mee snijden?

Het houdt niet in dat ons brood heel hard is maar wel stevig.

Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Judith1973 »

Ik snijd met een broodmes, was dacht ik rond de 50 euro en snijdt prima zowel de zachte als het wat steviger brood. Ik vind het zelf overigens heel ontspannend en leuk om als het brood klaar is alles met de hand te snijden.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Waar zaag jij mee ?

Bericht door Soepkipje »

Nadat mijn oude superdegelijkeTefal elektrisch mes (erfenisje uit de jaren '70) het dan toch eindelijk begeven had, ben ik in mijn zoektocht naar een net zo goede vervanger nooit meer geslaagd.
Met Princess, Moulinex, FIF, Tristar en tegenwoordige Tefal kon/kan ik wel het zachte (bbm)brood snijden (en krijg dan mooiere sneden dan met een gewoon broodmes, maar brood met een beetje krokante korst werd/wordt al een probleem. Mijn meest compacte (rogge)broden snij ik daarom met mijn broodmes of met mijn - voor een paar euro bij de kringloopwinkel gekochte - (hand)snijmachine.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Mikey
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: di 18 dec 2018, 09:45

Elektrisch broodmes gezocht

Bericht door Mikey »

Wegens gemakzucht ben ik op zoek naar een makkelijkere manier om mijn zelfgebakken broden te snijden.

Waar ik zelf in eerste instantie dacht aan een elektrisch broodmes (zoiets) kwam ik in een oud topic op dit forum een echte snijmachine tegen (Ritter Markant 05) die me ook wel aantrok.

Wensen:
  • < €100
  • Klein in formaat (of bijv. inklapbaar zoals die Ritter Markant 05)
  • Bestand zijn tegen harde korsten
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: Elektrisch broodmes gezocht

Bericht door Jette »

Deze heb ik: https://www.blokker.nl/p/snijmachine-ms171/1385490 (gekocht voor zo'n 30 euro meen ik)
Bevalt erg goed: inklapbaar en werkt prima! Lijkt op degene die jij linkt.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Elektrisch broodmes gezocht

Bericht door Vitamine C »

Heb de Ritter werkt goed.
Gebruikersavatar
Mikey
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: di 18 dec 2018, 09:45

Re: Elektrisch broodmes gezocht

Bericht door Mikey »

Dank voor de reacties!

Ik bak veelal brood met een dikke en harde korst en ben zodoende erg benieuwd naar jullie ervaringen met deze snijmachines als het dergelijk brood betreft?
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Elektrisch broodmes gezocht

Bericht door Rik59 »

Gebruik al jaren zoiets alleen iets steviger (staal)... snijd brood.. groenten.. beleg.. maak er jaarlijks mijn zuurkool mee (witte kolen snijden)
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Elvira
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 29 dec 2019, 18:38

Re: Elektrisch broodmes gezocht

Bericht door Elvira »

De Graef 90 UNA is een perfecte snijmachine.
Snijdt werkelijk alles.
Ook uitstekend voor brood.
Snijdikte is zelfs tot 1,5 mm instelbaar.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Elektrisch broodmes gezocht

Bericht door Vitamine C »

Mikey schreef: di 31 mar 2020, 07:15 Dank voor de reacties!

Ik bak veelal brood met een dikke en harde korst en ben zodoende erg benieuwd naar jullie ervaringen met deze snijmachines als het dergelijk brood betreft?
Ook stevige korsten is geen probleem.
Gebruikersavatar
BrodyBrotz
Jongste bediende
Berichten: 26
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 09:04

BEKO VLB Broodsnijmachine

Bericht door BrodyBrotz »

Afbeelding
Tja, ... en dan krijg je in een keer een heleboel WhatsApp-jes binnen dat er "een dikke snee tussen zit? ..." :o

Wist ik wel natuurlijk ;) , zie onder voor de oorzaak:

Afbeelding
Gebroken snijmes uit de BEKO VLB Broodsnijmachine. Allemaal vervangen komt goed uit want de rest was ook al weer aardig bot aan het worden.

Afbeelding
Gauw alle messen verwijderd en overmorgen komt de nieuwe set al weer.
Plaats reactie