nattig brooddeeg?

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

nattig brooddeeg?

Bericht door Joris7 »

Beste mede-bakkers,

De laatste tijd bakken we veel broden, maar de laatste tijd word ons wit brood niet gaar in het midden. Ik ging maar even over naar plat brood, wat altijd lukt. Maar zelfs dit brood lijkt nat te blijven, zie foto. En dat is toch heel vreemd. Het is flinterdun brood, bijna zo dun als een matze. Ik bak ze ook gewoon goed heet in een koekenpan.

Iemand enig idee of dit echt nog nat deeg is, of verkleuring? En wat er aan te doen is?

Afbeelding

groet,

Joris.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: nattig brooddeeg?

Bericht door papagena »

Vertel eens precies wat je gedaan hebt en wat exact je recept is.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: nattig brooddeeg?

Bericht door Joris7 »

papagena schreef: ma 06 apr 2020, 16:36 Vertel eens precies wat je gedaan hebt en wat exact je recept is.
Recept:
500 gram bloem
theelepel bakpoeder
snuf fijn zeezout
4 eetlepels goede olijfolie
200 ml handwarm water

werkwijze:
Ik zeef de bloem, bakpoeder en zout in een grote kom. Gat in het midden gemaakt en olijfolie en water toegevoegd. Even kneden tot het een mooi samenhangend deeg is, ingerold in plasticfolie en half uur bij kamer temperatuur laten rusten.

Dan deeg verdelen in balletjes, van de balletjes platte broden maken met een deegroller, de laatste keer zelfs flinterdun gerold, bijna zo dun als een matze. Koekenpan goed heet laten worden, droog, en dan de broden bakken. 40 seconden per kant. Krijg enorme luchtbellen tussen het deeg, dus lijkt me dat er genoeg hitte aanwezig is.

Dit recept gaat me altijd goed af, maar zelfs met dit deeg dus van die rare vlekken en het lijkt zelfs nattig. Heel vreemd vind ik het!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: nattig brooddeeg?

Bericht door Levinebaktbrood »

Het brood is nog niet gaar, langer bakken dus.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: nattig brooddeeg?

Bericht door Joris7 »

Levinebaktbrood schreef: ma 06 apr 2020, 17:08 Het brood is nog niet gaar, langer bakken dus.
Misschien bak ik het dan te heet, verbrand de buitenkant te snel... Volgende keer met vuur lager misschien gaat dat beter... Wel gek dat zelfs zulk dun brood niet gaar kan zijn :-p
Plaats reactie