Zuurdesembrood uit de Panasonic SD-ZM2522

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knupie
Jongste bediende
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 22 nov 2017, 14:56

Zuurdesembrood uit de Panasonic SD-ZM2522

Bericht door Knupie »

Mijn vrouw heeft mij vooruitlopend op mijn verjaardag heel erg verwend: ik kreeg van haar de Panasonic SD-ZX2522. Een prachtige machine, waarmee eigenlijk geen brood meer kan mislukken. Zelf had ik hem nooit gekocht omdat hij zo duur is, maar ja, als verjaardagscadeau....
Met deze machine kun je ook zuurdesembrood bakken en dat heb ik inmiddels uitgeprobeerd. Je maakt eerst een starter en daarna bak je het brood.
Het maken van de starter duurt 24 uur, het bakken van het brood duurt vervolgens 5 uur.
De starter bestaat uit 80 gram roggebloem, 4 gram zout, 60 gram volle yoghurt, 80 gram water en 0,1 gram gist. Dit meng je allemaal goed in een speciaal maatbekertje, dat vervolgens in de machine wordt geplaatst. Na 24 uur haal je uit dezelfde machine een vrolijk borrelende starter. Ik vraag wel af of het een echte starter is, wellicht is het meer een voordeeg, want een starter moet je een aantal dagen voeden.
In het recept van het brood gaat vervolgens behalve 200 gram van het zuurdesem, 400 gram bloem, 7 gram zout en 150 gram water óók nog 3 gram gist. Het resultaat was een prachtig en luchtig brood met een heerlijk knapperige korst.
Ik ga het nu toch ook met een gevoede zuurdesem proberen. Ik heb daar over het algemeen geen tijd (en geen geduld) voor, maar is deze weken van gedwongen thuiszitten heeft het begrip "tijd" voor mij een andere betekenis gekregen...
Ik ben voornemens uit te gaan van Levine's recept in "Brood uit eigen oven" en zal jullie op de hoogte stellen van mijn ervaringen. Als iemand nog (goede) tips heeft houd ik mij overigens aanbevolen...
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Zuurdesembrood uit de Panasonic SD-ZM2522

Bericht door Rik59 »

Een starter is alleen meel/bloem en water.. + als het goed is ook wat bacterien...

Een voordeeg is meel met water en ... wat je erin stopt en/of de verhouding meel/vocht (hydratatie) bepaald de naam biga.. levain... poolish.. etc..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Zuurdesembrood uit de Panasonic SD-ZM2522

Bericht door Anna »

Ik verplaats je berichten naar Bakken in de bbm, de afdeling voor alles met broodbakmachines.
Plaats reactie