Recept voor pizzadeeg .

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Recept voor pizzadeeg .

Bericht door ghost »

Het hele internet vind je wel recept voor pizzadeeg .
Maar ik vraag me af hoe maken jullie het , is daar ergens een basisrecept van ?
Dus wie heeft een goed receptje liefst zonder desem toestanden alstublieft ;B
En misschien ook de werkwijze anders vraag ik het toch :D,
Gebruikersavatar
John

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door John »

Jammer dat je niet van "desemtoestanden" houd.
Maak er de lekkerste pizza's en pitabroodjes mee.
Voor m'n "pizza-party"hier thuis is inmiddels een wachtlijst.

500 gram kamut bloem
280 gram water
30 gram kamut-desem
15 gram olijfolie
9 gram grof zeezout

24 uur van te voren maken en koud wegzetten voor bulk-rijs
na 16 uur deeg in stukjes verdelen ( uit deze hoeveelheid maak ik meestal 3 pizzabodems (145 gram elk) en 4 pita broodjes ( elk 100 gram)
Bakken op een steen bij hoge temp + 250.

Zo'n lekker pizza's heb je nog nooit op !

Succes.

Afbeelding
Gebruikersavatar
John

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door John »

Inmiddels maak ik deze ook zelf.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door ghost »

Het is niet dat ik er niet van hou , ik heb het nog nooit gemaakt met desem , kamutbloem had ik nog nooit van gehoord. Nu dus wel , had het opgezocht .
Hoe maak je dan een kamutdesem? Mooi dat je uw eigen merk topping hebt , ik maak ze ook dikwijls zelf :kwijl:
Gebruikersavatar
Joke

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Joke »

John schreef:Zo'n lekker pizza's heb je nog nooit op !
John, ik ben helemaal blij dat je weer terug bent :D
Dit is precies de pizza die ik zoek met grote luchtbellen in de rand.
Er stond nog kamutmeel in de kast, dus de desemstarter zojuist gemaakt. Volgende week Pizza!
Ben ook wel erg benieuwd naar het recept van de topping, wil je dit ook delen?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door lekkermelig »

ghost schreef:Het hele internet vind je wel recept voor pizzadeeg .
Maar ik vraag me af hoe maken jullie het , is daar ergens een basisrecept van ?
Dus wie heeft een goed receptje liefst zonder desem toestanden alstublieft ;B
En misschien ook de werkwijze anders vraag ik het toch :D,
Wij bakken ook heel vaak pizza, meestal buiten in de houtoven. Maar in een goede hete oven kom je ook een heel eind.

Er zijn meer pizzadeeg recepten dan mensen ben ik bang. Dus varieer en houd wat je lekker vindt.
Dit is ons favoriete recept (maar zeker niet traditioneel)
558 g bloem
26 g roggemeel
162 g semolina
485 g water
4 g gist
14 g zout

We gebruiken dit voor 6 pizza's. Essentieel aan goed pizzadeeg is dat je de ingrediënten een dag eerder mengt, dat in de koelkast laat fermenteren. De dag erop haal je de hele boel een a twee uur van te voren uit de koelkast. en vormt er bollen van. Die laten we een kwartier met rust, daarna slaan we ze alvast wat plat en leggen ze tussen vellen bakpapier. Vlak voor het beleggen kun je ze dan uitrollen of met de handen vormen. De kunst is eigenlijk om geen roller te gebruiken, maar ze op je over je gebalde vuisten heen en weer te gooien zodat je een mooi rondje krijgt, maar dat vereist soepel deeg en wat oefening.
Wij gebruiken een beetje rogge omdat het deeg iets meer smaak geeft, maar dat doen ze in Italie echt niet. Semolina heeft een iets andere structuur dan gewoon meel. Meestal gebruik ik een mengsel van semolina en bloem, waarbij de gewone bloem biologische bloem van de molen is, maar je kunt ook de semolina weglaten, of speciale pizzabloem gebruiken. Laatst had ik het een keer gemaakt met Amerikaanse bloem waardoor het deeg meteen wat taaier werd en het vormen wat lastiger werd. Soepel pizzadeeg heeft een paar eisen: inderdaad een dag van te voren maken tenzij je echt niet anders kunt, het scheelt enorm. De verhouding bloem/water is nogal afhankelijk van het soort bloem. Ik had laatst een keer amerikaanse bloem gebruikt met een hoger eiwitgehalte en toen waren de pizza's meteen een stuk lastiger uit te rollen. Dat kan je weer voorkomen door een paar lepels olijfolie toe te voegen aan het recept, andere bloem te gebruiken of een beetje te varieren met het water gehalte.

Het klinkt allemaal wat moeilijker dan het is, ik heb ook op talloze andere manier deeg gemaakt, maar zelden klachten gekregen:-)

Een deel van mijn wijsheden komt uit American Pie My Search for the Perfect Pizza van Peter Reinhart. Een lang verhaal over de perfecte Pizza (die bestaat niet) maar met een stuk of zes deegrecepten (allemaal weer geschikt voor andere soorten pizza) en eindeloos veel saus en topping.

En een goede saus maak je natuurlijk altijd zelf!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door ghost »

Dank u kan ik weer een efkens verder het zal voor deze weekend zijn :2th:
Gebruikersavatar
Inge
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 16:14

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Inge »

Goedemorgen Wil,

Als beginnende bakker wil ik van de week dit recept gaan proberen maar welke bloem kan ik het beste gebruiken hiervoor T65, patent, type00 of een ander soort?
Dan ga je de dag ervoor de ingrediënten mengen dit hoeft niet gekneed te worden toch?
En dan afgedekt in de koelkast?
Alvast bedankt voor de toelichting 😀
Groeten Inge
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Joris7 »

Beste Inge,

Mijn bakhobby begon bij mij met het zelf maken van pizzadeeg en foccacia. Ik heb een heel simpel basic recept met simpele ingrediënten voor je. Werkwijze is goed te doen, als je na de lunch begint ben je ruim op tijd voor het avondeten klaar! Ik heb hier mooie pizza's mee gemaakt en gewoon met tarwebloem van het basicmerk van de AH. Wil je het volgens het boekje doen, zoek dan de Italiaanse bloem type 0 of 00. Ze verkopen dit ook bij de AH! Of online zoals hier: https://shop.italieplein.nl/product/man ... gJn9fD_BwE

Ik heb laatst foccacia (viewtopic.php?f=59&t=6656) gemaakt met een mooie bloemsoort die ik online heb gekocht (ik kom niet meer bij de AH, is vast ook heel geschikt voor pizza aangezien mijn foccacia heel goed is gelukt. Het gaat om deze bloem: https://www.demolenwinkel.nl/product/ta ... tent-5-kg/ Je heb dan wel gelijk 5kg in huis. Daar kan je dan 20 pizza's mee bakken!

Hier mijn recept:

25 gram verse gist, 1 eetlepel (15 ml) gedroogde gist of 2 theelepels (2x5 ml = 10 ml) instant gist.
0,5 theelepel suiker
2,5 dl handwarm water (tussen de 40 en 45 graden)
500 gram bloem plus extra om te bestuiven
1 theelepel fijn zout
1 eetlepel olijfolie (niet extra vierge)

Werkwijze:
Doe in een kommetje de gist met de suiker en het warme water en roer even door elkaar. Laat 10 minuten staan.

Zeef de zout (die gaat als eerste) en de bloem in een grote kom, maak een kuiltje in het midden en giet het gistmengsel en de olijfolie erin. Vermeng alles eerst met een mes met een afgerond lemmet en daarna met de hand tot er een bal ontstaat. Laat hem op een bebloemd werkvlak glijden, was en droog je handen en kneed het deeg 10 minuten tot het glad en soepel is. Probeer de neiging om extra bloem toe te voegen te weerstaan. Vaak word het deeg steviger en minder nat door het een tijdje te kneden. Het deeg moet ook vrij zacht blijven.

Vorm een mooie bal en leg in een met olijfolie ingevette kom, dek af met plasticfolie of een natte theedoek. Laat circa 1,5 uur rijzen op een warme, tochtvrije plek.

Na het rijzen druk je goed de lucht uit de deegbal. Dit kan er door een vuist te maken en licht op het deeg te drukken. Vouw het deeg van de bovenkant naar het midden over elkaar en duw weer met je vuist. Draai de kom een kwartslag en herhaal. Doe dit dus een paar keer totdat er geen lucht meer ontstnapt (dit hoor en zie je) en de bal weer compact en stevig aanvoelt. Dat is het doel. Er zijn meer wegen naar rome. Je kan ook een paar keer met je vuist de meeste lucht er uit slaan en daarna het deeg lichtjes kneden (echt 10 seconden ofzo) op je werkbank. Verdeel het deeg in twee stukken en vorm ze allebei opnieuw tot een bal. Leg ze op bakpapier, dek ze losjes af met plasticfolie en laat weer 60-90 minuten rijzen. Hierna kan je ze op het papier uitrollen tot een pizza en ze beleggen etc. etc. Je weet wel wat nu volgt ;-)

Ik krijg op deze manier mooie pizza's! Een deeg wat krokant is, zacht van binnen, en niet zo dun als een cracker maar ook niet zo dik als big american (uit de vriezer)

Tip: Maak het warmwater papje met 2,3 dlwater en hou 0,7 dl gewoon (dus zonder gist en suiker) water over, maar wel opgewarmd. Elke bloem is weer anders en de ene bloem neemt meer of minder water op dan de ander. Als na 2,3 dl water het deeg te droog is voeg je het gewone water toe totdat je dus 2,5 dl water bij het deeg hebt gemengd. Als het dan nog te droog is, doe dan meer water in stapjes van 5 ml erbij (of 5 gram)

Succes!
Gebruikersavatar
Kneedhaak 2.0
Gaat de goede kant op
Berichten: 98
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 12:38

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Kneedhaak 2.0 »

Goed receptje per pizza, wat eenvoudig is >>

200 goede bloem
1 tl. zout
1 tl. suiker
4 gr. korrelgist
2 el. olie
140 gr. water van 30 graden
evt tl. oregano

Laten rijzen tot verdubbeling, bol lichtjes plat drukken, op een ondergrond van semolina. Met de vingertoppen een rand vormen, ongeveer 1 cm dik.
Dan vanuit het midden het deeg draaiend stretchen tot de gewenste diameter is bereikt. De deegrol komt niet van pas, de lucht blijft zoveel mogelijk
in het deeg. Even afgedekt laten rusten, dan beleggen als eerste met saus, als tweede de kaas, dan de rest van ingred. naar keuze.
Bakken tot gewenste kleur rond de 300 graden, liefst in de houtoven.

Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door lekkermelig »

Als je echt perfect deeg wilt moet je niet 's middags pas beginnen te kneden. Moet ieder voor zich weten, maar dat doen pizzeria' s in ieder geval zeker niet. Goed deeg maak je een dag van te voren, en voordat mensen erop reageren dat dat flauwekul is: je proeft het echt.
Niet dat het vies is als je snel deeg maakt, maar met ouder deeg wordt het echt lekkerder.

Ik heb op mijn blog ook een receptje voor snelle pizza, van Lutz van ploetzblog. Daar mikken we er een beetje einkorn of spelt bij en wat desem zodat het alsnog behoorlijk wat smaak krijgt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Kadetje
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 24 apr 2020, 10:10
Locatie: Drenthe

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Kadetje »

Fijn deze tips!
Gisteren pizza’s gemaakt en de bodems waren mwah.

volgende keer ga ik het deeg ook de avond van tevoren maken [emoji4].

Eerst wel van gewone tarwebloem (van de molen), kamut heb ik niet.

Vraag: als ik 4 pizza’s wil maken en ik wil tarwebloem desem gebruiken, wat wordt dan het recept/de hoeveelheden?

Het liefst uitgaand van desem rechtstreeks uit de koelkast.
Of toch beter al ‘s ochtends uit de koelkast, verversen en dat die avond gebruiken?

Bedankt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
KitchenAid Artisan
Gewone oven met pizzasteen
Gebruikersavatar
Inge
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 16:14

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Inge »

Hahaha ja dat had ik ook, vond nog een pak pizzabodems in de kast, was geen aanrader dus vandaar hier gezocht.
Met deze tips zal het makkelijker moeten zijn :D
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Gebaxke »

Voor 6 pizza’s

200 gram desem
500 gram meel 00
50 gram semolina
10-12 gram zout
325 ml water
50 ml olie
1 gram gist

Even kneden Max 5 minuten, alleen goed mixen werkt ook.
18-24 rijzen in koelkast

Uit koeling en even licht doorkneden of vouwen.

Bolletjes van 200 gram van maken.
1-2 uur later rijzen.

Met de hand uitdrukken tot een ronde pizza bodem met veel semolina eronder.
Semolina na uitdrukken afvegen.
Saus erop. Kaas, kruiden, vis, vlees etc.
Bakken.

Zo doe ik het.
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Halfje Bruin »

Toevallig ben ik ook vandaag pizza's aan het maken.
Van een combinatie van T65 tarwebloem ongeveer 1/5 deel semolina en wat rogge. (100 g semolina, 400 gr T65 en 30 rogge) 8 g gist en 350 g water. Wat olie om mijn handen in te vetten en niet zo'n plakboel te hebben.
Vandaag zit er ook wat patentbloem in mijn deeg, was aan het doorwegen op de weegschaal en had de verkeerde zak te pakken.
Om meer smaak in mijn deeg te krijgen doe ik altijd een klein stuk (ongeveer 100 g) van mijn deeg in de vriezer om er volgende keer bij te doen. Na de bulkrijs haal ik dan weer 100 g van mijn deeg af voor de volgende keer.

De tomatensaus maak ik al jaren zelf, we lusten niet anders meer.
Ik haal goede rijpe tomaten, eventueel aangevuld met wat ontvelde tomaten uit blik totaal zo'n 5 kg. Per kilo tomaten 2 stengels bleekselderij. Bij dit geheel gaan ook nog 100 g wortel (meestal winterpeen), 5-8 tenen knoflook en 2 uien.
Ik kook dit gaar en laat het in een vergiet uitlekken, dat uitlekvocht vang ik wel op dat is een bijzonder lekkere start om soep te maken van een schenkel. De gekookte groenten pureer ik met de staafmixer en wrijf het door een zeef. Dan verdeel ik de saus in porties en vries dit in. Voor 4 personen heb ik 250 g saus per keer nodig. Vaak maak ik ook een aantal halve porties die dan gebruikt kunnen worden als er visite is.

De kruiden strooien wij altijd pas op de pizza als hij belegd is. oregano en basilicum of gemengde Italiaanse kruiden.
Laatst gewijzigd door Halfje Bruin op ma 11 mei 2020, 07:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Taarten bakken beheers ik. Nu nog een luchtig brood.
Gebruikersavatar
Inge
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 16:14

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Inge »

Het was idd niet de bedoeling om voor snel deeg te gaan vandaar mijn vraag wel bloem ik het beste kan gebruiken, welke gebruiken jullie meestal?


Gr. Inge
Om eerlijk te zijn weet ik niet meer wat ik toen gebruikte, het is een bericht van 7 jaar geleden. Maar als ik tegenwoordig pizza maak gebruik ik gewoon goede (bio) bloem, dus niet met extreem veel gluten. Geen manitoba en ook geen amerikaanse patent, gewoon biobloem of bijvoorbeeld T65 wat ik ook meestal heb. De semolina die wij gebruiken komt gewoon bij onze lokale toko of Marokkaanse winkel vandaan, het is gewoon vrij groffe semolina die ik meestal ook onder de pizza's doe zodat ze makkelijk van de schieter glijden.
Zoals gezegd, een echte italiaan zal er waarschijnlijk van gruwen, die vind niet dat er rogge of groffe semolina. in het deeg hoort. Maar het is wel lekker, net als dat snelle recept met einkorn trouwens. Bij beide recepten wordt me vaak gevraagd wat er in dat deeg zit.

Wil
Gebruikersavatar
Inge
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 16:14

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Inge »

Halfje Bruin schreef: zo 10 mei 2020, 15:00 De tomatensaus maak ik al jaren zelf, we lusten niet anders meer.
Ik haal goede rijpe tomaten, eventueel aangevuld met wat ontvelde tomaten uit blik totaal zo'n 5 kg. Per kilo tomaten 2 stengels bleekselderij en 100 g wortel (meestal winterpeen) Bij dit geheel gaan ook nog 5-8 tenen knoflook en 2 uien.
Ik kook dit gaar en laat het in een vergiet uitlekken, dat uitlekvocht vang ik wel op dat is een bijzonder lekkere start om soep te maken van een schenkel. De gekookte groenten pureer ik met de staafmixer en wrijf het door een zeef. Dan verdeel ik de saus in porties en vries dit in. Voor 4 personen heb ik 250 g saus per keer nodig. Vaak maak ik ook een aantal halve porties die dan gebruikt kunnen worden als er visite is.

De kruiden strooien wij altijd pas op de pizza als hij belegd is. oregano en basilicum of gemengde Italiaanse kruiden.
Die saus klinkt lekker 😋
Gebruikersavatar
Inge
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 16:14

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Inge »

Gebaxke schreef: zo 10 mei 2020, 13:03 Voor 6 pizza’s

200 gram desem
500 gram meel 00
50 gram semolina
10-12 gram zout
325 ml water
50 ml olie
1 gram gist

Even kneden Max 5 minuten, alleen goed mixen werkt ook.
18-24 rijzen in koelkast

Uit koeling en even licht doorkneden of vouwen.

Bolletjes van 200 gram van maken.
1-2 uur later rijzen.

Met de hand uitdrukken tot een ronde pizza bodem met veel semolina eronder.
Semolina na uitdrukken afvegen.
Saus erop. Kaas, kruiden, vis, vlees etc.
Bakken.

Zo doe ik het.
Helaas heb ik nog geen ervaring met desem maar dit klinkt ook goed
Gebruikersavatar
Kadetje
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 24 apr 2020, 10:10
Locatie: Drenthe

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Kadetje »

Gebaxke schreef:Voor 6 pizza’s

200 gram desem
500 gram meel 00
50 gram semolina
10-12 gram zout
325 ml water
50 ml olie
1 gram gist

Even kneden Max 5 minuten, alleen goed mixen werkt ook.
18-24 rijzen in koelkast

Uit koeling en even licht doorkneden of vouwen.

Bolletjes van 200 gram van maken.
1-2 uur later rijzen.

Met de hand uitdrukken tot een ronde pizza bodem met veel semolina eronder.
Semolina na uitdrukken afvegen.
Saus erop. Kaas, kruiden, vis, vlees etc.
Bakken.

Zo doe ik het.
Bedankt! Volgende week maar eens uitproberen!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
KitchenAid Artisan
Gewone oven met pizzasteen
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door WesleyNL »

Volgens mij zou je de desem ook kunnen vervangen voor 100 gram meel en 100 gram water.
De smaak is dan wel iets anders natuurlijk maar het kan wel. Je kan ook met een moederdeeg kunnen beginnen met deze verhouding. Dat zal ook meer smaak geven.
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door lekkermelig »

Het was idd niet de bedoeling om voor snel deeg te gaan vandaar mijn vraag wel bloem ik het beste kan gebruiken, welke gebruiken jullie meestal?


Gr. Inge
Om eerlijk te zijn weet ik niet meer wat ik toen gebruikte, het is een bericht van 7 jaar geleden. Maar als ik tegenwoordig pizza maak gebruik ik gewoon goede (bio) bloem, dus niet met extreem veel gluten. Geen manitoba en ook geen amerikaanse patent, gewoon biobloem of bijvoorbeeld T65 wat ik ook meestal heb. De semolina die wij gebruiken komt gewoon bij onze lokale toko of Marokkaanse winkel vandaan, het is gewoon vrij groffe semolina die ik meestal ook onder de pizza's doe zodat ze makkelijk van de schieter glijden.
Zoals gezegd, een echte italiaan zal er waarschijnlijk van gruwen, die vind niet dat er rogge of groffe semolina. in het deeg hoort. Maar het is wel lekker, net als dat snelle recept met einkorn trouwens. Bij beide recepten wordt me vaak gevraagd wat er in dat deeg zit.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Gebaxke »

molino grassi manitoba tipo 00 dat is de meel. (Zuidmolen)
semola rimacinata di grano duro is de fijne variant (jumbo/ zuidmolen)

Dat is wat ik gebruik.

Maar T65 of ander wit meel met veel eiwit is ook prima.

Alaska Desem starter van starterculturen.nl Heb ik gebruikt de laatste keer was ook prima. Maar een eigen starter is ook goed.

Vele goede recepten naar Rome zullen we maar zeggen.

De saus maak ik bijna nooit meer zelf maar een blik San Marzano van de appie met wat nootmuskaat, zout peper en olijfolie even door de staafmixer en klaar. Die is lekker dik en niet te nat.

Droge mozzarella of andere droge kaas erop zodat het niet zompig wordt.

Tomaten uit knijpen als je die erop wil hebben ook om het niet te nat en zompig te laten worden.
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Joannes »

Kneedhaak 2.0 schreef: za 09 mei 2020, 13:07 Goed receptje per pizza, wat eenvoudig is >>

200 goede bloem
1 tl. zout
1 tl. suiker
4 gr. korrelgist
2 el. olie
140 gr. water van 30 graden
evt tl. oregano

Laten rijzen tot verdubbeling, bol lichtjes plat drukken, op een ondergrond van semolina. Met de vingertoppen een rand vormen, ongeveer 1 cm dik.
Dan vanuit het midden het deeg draaiend stretchen tot de gewenste diameter is bereikt. De deegrol komt niet van pas, de lucht blijft zoveel mogelijk
in het deeg. Even afgedekt laten rusten, dan beleggen als eerste met saus, als tweede de kaas, dan de rest van ingred. naar keuze.
Bakken tot gewenste kleur rond de 300 graden, liefst in de houtoven.

Afbeelding
Een uitstekend recept voor als je zin hebt in pizza en niet tot morgen wilt wachten. Om 16.00 uur was ik op het forum en kreeg ineens enorm zin in een pizza.
Het deegje maken was zo gepiept. Voor de smaak had ik er een eetlepel gedroogde thijm doorheen gekneed. Verder belegd met ingrediënten die ik in huis had. Zeer smaakvol en in ieder geval voor herhaling vatbaar voor een snelle hap.
Alleen het draaiend stretchen lukt me niet want ik wist niet wat de bedoeling was. Vandaar dat ik toch de deegroller heb moeten gebruiken.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door lekkermelig »

Een eenvoudig recept ja. Zal vast wel deeg opleveren maar je doet jezelf echt te kort met de smaak van het deeg. Als je er dan kruiden doorheen mikt proef je het deeg zelf al helemaal niet meer.
Smaken verschillen, en het is vast smakelijk, maar ik zou toch echt ook eens proberen je deeg een dag van te voren klaar te maken.
Wat betreft dat stretchen: met een roller druk je de lucht er helemaal uit, en dat moet zeker aan de randen nou juist niet. Als je de boel met de hand wil stretchen moet het deeg wel soepel zijn. En dan: enigszins tot een platte schijf drukken, op de bovenkant van je gesloten vuist leggen. Andere hand er ook onder (vingers binnenboord, anders scheurt het) en dan proberen het deeg een beetje te rekken. Vervolgens stukje draaien en weer rekken, etc. Ook dat gaat veel beter met oud deeg omdat de gluten veel soepeler zijn (maar een lepeltje olie in het deeg helpt ook wel ja).

Dit filmpje geeft wel een aardig idee hoe je je deeg kan oprekken. Net weer een andere methode.


Eet smakelijk!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Victory »

Ik gebruik eigenlijk al vanaf januari het recept van Rutger van den broek 😇. Iets aangepast. Ik vergeet steeds op tijd te denken aan een recept uit de broodbijbel met desem. Die begin je een dag eerder 😅.

Deeg
500 Tarwebloem (50 supermarkt 50 sterke bloem vind ik makkelijker vormen 😜)
250-300 water (±280 in mijn geval)
10 zout
20 olijfolie
3 gist

Pizza saus
1 middelgrote ui
1-2 tenen knoflook
10-15 (zwarte) olijven (vinden wij heel lekker)
2 blikken gepelde (gehakte) tomaten
1 klein blikje tomatenpuree
Kleine theelepel basilicum
Grote theelepel oregano
Zout en peper naar smaak

13.00
Kneed tot je een redelijk mooi vliesje hebt. (Tja dat supermarkt spul is niet echt geweldig) verdeel in 2 bollen voor 2 bakplaten pizza in grote kom (in 4 bollen voor 4 ronde).
17.00 (of wanneer jij er zin in hebt)
Snij de uien in stukjes, pel en pers de knoflook, bak dit in een pan met olijfolie, voeg de olijven toe (evt in stukjes) bak de tomatenpuree even mee, voeg de gehakte tomaten toe, kook de oregano en basilicum even mee, voeg zout en peper toe naar smaak. Ik maak mijn saus altijd goed op smaak, omdat ik geen extra zout/peper/kruiden bovenop de pizza doe. Laat het even indikken 5 minuutjes ofzo. Daarna pureer je de saus met je staafmixer.
Deze saus is genoeg voor 2 plaat pizza's of 4 pizza's.
Zet de oven op 250°C
17.20
Snij de groenten of wat je er ook maar op wil doen
17.30
Beetje bloem op de bakplaat of bakpapier, rek de bodem uit tot bakplaat grootte, saus erop, topping+kaas erop en dan 10 minuten in de oven. (In mijn fornuis oven 13 met hete lucht+onderwarmte zonder hete lucht duurt het langer.) Bakplaat op onderste hoogte in oven. Na 13 minuutjes heeft mijn pizza een knapperige korst onderop waardoor ik hem fatsoenlijk vast kan houden.

Het is geen moeilijk recept, maar door dit recept ben ik uiteindelijk wel brood gaan bakken 😃.

Nu wel een vraagje... Als ik dit deeg niet de bovenstaande 4 uur zou willen laten rijzen maar 8 uur hoeveel gist moet er dan in?
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Gebaxke »

De hoeveelheid gist, maakt niet zo heel veel uit, een keer terugslaan van het deeg is ook prima met de hoeveelheid die je gebruikt.
Ligt ook wat aan de temperatuur van het deeg.
2,5- 3 gram lijkt mij prima.
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: Recept voor pizzadeeg .

Bericht door Eef »

Op www.italieplein.nl vind je alles wat je wilt weten over het bakken van pizza’s, niet alleen over het deeg maar ook over verschillende methode’s.
Ik gebruik altijd deze recepten en ookal heb je zelf een beter recept dan steek je er een hoop van op.
Plaats reactie