De Xandra-poging lijkt nu ook te mislukken, ik vermoed door de temperatuur/het frisse weer en mijn minder handige keuze om de pot in de keuken te hebben staan die bij kouder weer ook snel wat koel en tochtig is. Volgens het schema van Xandra ben je al na 5 dagen klaar, maar dat was hij duidelijk niet. Hij rook wel lekker fris/fruitig, was ook wel wat gerezen maar niet veel. Niet zoals zou moeten om er ook mee te gaan bakken. Mijn poging om hem te activeren (wat dan zou moeten gaan in 8-10 uur) mislukte, er gebeurde helemaal niks (50g desem, 65g water, 65g meel - volgens haar schema voor een bijbehorend recept). Dit was afgelopen maandag, nadat ik dag 4 had herhaald. In haar schema voed je steeds de hele hoeveelheid met 50g water en 50g meel. Dus na verloop van tijd (zou ik zeggen), raakt de desem eigenlijk ondervoed, want de verhouding is dan niet 1:1:1, maar >1:1:1 (ik heb de totale hoeveelheid desem niet gewogen, maar je begint met 100g in totaal met 1:1 water/meel).
Nu heb ik een deel van deze desem opnieuw gevoed (dit keer wél 1:1:1) - deze staat in een weckpot met losse deksel in de berging (ca. 21 graden). De rest van het Xandra-mengsel staat ondertussen 2 dagen in de koelkast. Kan ik daar nog iets mee om verder te gaan desemen, of is ook deze gedoemd om als pannenkoek of compost te eindigen? Het is goudkleurig en rook friszurig (vanmorgen iig nog wel).
Morgen begin ik sowieso óók met 'n schone lei, opnieuw met het schema van Levine