degelijk brood met stevige korst?

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jonasc
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 22 mar 2020, 09:31

degelijk brood met stevige korst?

Bericht door jonasc »

Hallo,

Na veel reviews te lezen, hebben we een panasonic ZB2512 gekocht.
We koken graag, maar dit leek ons ideaal om door de week brood te hebben.

We hebben nu al een 10-tal broden gebakken, de smaak zit goed maar we hebben toch een paar "problemen'.
Bakken in een BBM is niet hetzelfde dan in de gewoon oven, maar misschien kan iemand van jullie ons helpen.

- Onze korst is te dun, en word slapper wanneer we het brood laten afkoelen.

- ons brood is niet stevig genoeg, wanneer we het snijden plooit het.

We kunnen de baktijden niet programmeren, maar ik gebruik nu een programma waarmee je de korst kan kiezen.
Verder heb ik de hoeveelheid suiker en water vermindert. Dat hielp een beetje, maar niet indrukwekkend genoeg.
Ik heb altijd het recept gevolgd dat in de machine handeling staat. Meel komt van aveve en natuurhuis (beide geschikt voor brood)

Ik heb wat research gedaan, en ga/kan nog het volgende aanpassen.
- ipv vloeibare boter te gebruiken (20 gr) ga ik olijf olie gebruiken.
- Ik ga het recept gebruiken van de meel zelf ipv machine. elk meel heeft blijkbaar specifieke eigenschappen.


MAAR op al de filmpjes die ik online heb bekeken, zag ik nergens een steviger brood.
Dus ik vroeg me af of het uberhaupt mogelijk is? je kan immers niet kneden in een BBM
De broden die we krijgen zijn iets donkerder dan het onderste voorbeeld (getoond vanaf 0.55)
https://www.youtube.com/watch?v=vDgiKuTv210

Recepten met exacte merke zijn ook welkom.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Jonas en Lisa
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: degelijk brood met stevige korst?

Bericht door lekkermelig »

Goedendag,

Altijd leuk dat er weer nieuwe mensen op het forum komen, maar lees ook even dit:

viewtopic.php?f=32&t=3536
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: degelijk brood met stevige korst?

Bericht door papagena »

Tja, lastig. Bij de Panasonic krijg je zelden een compact brood maar de korst is bij mij redelijk knapperig, zeker de eerste dag. Het kan natuurlijk ook aan het meel liggen. Kun je op jouw machine ook op donker bakken? Als ik met de machine bak dan kies ik meestal donker afbakken.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: degelijk brood met stevige korst?

Bericht door Levinebaktbrood »

Welk recept gebruik je nu dan? Daar valt wellicht ook wat aan te verbeteren of te veranderen.

Enne, suiker hoeft absoluut niet.

De Panasonic staat erom bekend dat je er luchtig brood in kunt bakken, in tegenstelling tot sommige andere machines.

Ipv vloeibare boter olie gaan gebruiken zal geen steviger brood opleveren. Trouwens ... hoe meer vetstof wordt gebruikt, hoe zachter de korst wordt.

Ik lees het zinnetje "je kan immers niet kneden in een BBM" in je bericht. Natuurlijk kan je wel kneden in een BBM! Dat doet de machine dan ook in het begin.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Mattheus
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 21 aug 2020, 16:07

Re: degelijk brood met stevige korst?

Bericht door Mattheus »

Ik worstel met hetzelfde probleem. Als regelrechte keuken-kluns ben ik heel blij dat het me überhaupt gelukt is om een brood te bakken, nu alleen nog de finishing touch.
Ik gebruik de Kult X broodbakmachine en mijn recept is de volgende:
- 350 gram koolhydraatarme broodmix van Molen De Hoop
- 210 ml water
- 3,5 gram gist
- 5,25 gram zout
- 17,5 gram boter

Het eindresultaat ziet er goed uit en smaakt prima, alleen is het erg "slap" en daardoor ook lastig te snijden.

Wat kan ik aanpassen/toevoegen/weghalen om een steviger brood te krijgen?

Bij voorbaat dank! (Sowieso bedankt voor dit forum, want zonder de tips hier was ik nooit zover gekomen!!)
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: degelijk brood met stevige korst?

Bericht door ClaudiaD »

Probeer eens een andere broodmix van Voogd Meelhandel in Ouddorp. Ik heb ervaring met enkele mixen van hen. Namelijk met polderbrood ( =hetzelfde als “meergranenzaden broodmix van hen dat bij DEKAmarkt en Dirk te koop is), volkorenbroodmix, witbroodmix, pompoenbroodmix, maiskornmix , koetsiertje (=haverbrood) en rozijnenbrood. De verhouding die gebruikt moet worden staat op het pak, meestal is dat 500 gram meel met 300 ml water. Het pompoenbrood en het maisbrood blijven stevig en worden niet zo hoog. Het volkorenbrood wordt slap en hoog. En slappe en hoge broden zijn moeilijk te snijden ( alleen dikke sneden mogelijk).
Het feit dat de bovenkant niet krokant wordt, dat had ik ook altijd, totdat ik een andere ervaring had met de Clatronic 3505. Als je een kleiner broodje bakt wordt de korst misschien ook iets krokanter.
Als dit allemaal niet helpt, zou ik je aanraden om eens op Marktplaats naar een tweedehands machine te kijken. Zo kun je voor weinig geld ( €20 tweede hands) een andere machine uitproberen.
En eventueel “ nabakken”. Als het brood klaar is en je vindt het nog te licht, dan kun je via programmakeuze=12=bakken nog bijvoorbeeld 10 minuten na-bakken.
En tip: nog minder meel/mix gebruiken, bijvoorbeeld 300 gram plus 180 ml water ( afwegen!)
PS heb je een broodmix zonder gist? De meeste broodmixen zijn met gist.
PS mijn broden worden goed zonder brood of olie!
PS recept voor witbrood van bloem: 300 gram bloem, 4,5 gram zout, 180 ml water, 3,5 gram poeder gist. Eventueel een ei toevoegen, maar dan de hoeveelheid water minderen: ei+water moet samen 180 gram zijn ( dus 1 ei plus ca. 130 ml water). Dit brood werd erg hoog, maar was nog wel goed te snijden.
Gebruikersavatar
Mattheus
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 21 aug 2020, 16:07

Re: degelijk brood met stevige korst?

Bericht door Mattheus »

Thanks voor de tip van Voogd Meelhandel!
Ik zit vanwege een streng dieet wel vast aan koolhydraatarme broden, dus die keus is niet zo overweldigend. Vandaar ook de keus om zelf broden te bakken; zo gauw ik mijn ideale mix heb gevonden wil ik een aantal varianten gaan bakken met verschillende extra ingrediënten..
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: degelijk brood met stevige korst?

Bericht door Victory »

Hallo,
Ik haak even in op koolhydraatarm..

Voor mijn schoonmoeder heb ik wel eens een koolhydraatarm brood gebakken met meel van de zuidmolen. Die mix is 50% minder koolhydraat. Ik geloof dat mijn schoonmoeder die mix beter vind dan soezie die 30% minder koolhydraten heeft. Vol zaadjes is die mix. (Koop zonder gist dat heb je er zo uit 😉) Mijn schoonmoeder kneed en rijst het brood in de BBM. Vormt het brood zelf nog even voor de laatste rijs en bakt het daarna af in de BBM .
Ik heb zelf indertijd met mijn keukenmachine gekneed en kreeg een prachtig busbrood uit de oven. Ik vond het vormen indertijd wel lastiger daar het wat minder kleeft. Naar mijn mening gewoon brood en toch iets anders. Mijn schoonmoeder heeft overigens zelf hem nooit zo luchtig als toen van mij gekregen.😇 Wel is ze qua smaak en haar eigen resultaat veel blijer met de zuidmolen!
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: degelijk brood met stevige korst?

Bericht door Victory »

Ik heb mijn schoonmoeder nog even nagevraagd hoe zij nou koolhydraatarm van de zuidmolen echt bakt. In principe volledig met de BBM (geen idee welk merk) ... Overigens krijgt ze dan een meer solide brood en de korst is voor haar wat te stevig. (Haar geadviseerd de korst keuze licht in te stellen.. het oh ja dat kan ik ook doen momentje 😜) Wat zij dus ook doet is het kneden en de eerste rijs in de BBM en daarna het brood vormen, in de broodbus laten rijzen en afbakken in de oven. Het word luchtiger en de korst is ze blijer mee.

Wellicht heb je er nog wat aan 😊
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

Re: degelijk brood met stevige korst?

Bericht door Heersje »

Ik weet niet hoeveel bloem je er in gooit maar 20 gram boter of olijfolie lijkt me heel royaal, ik zou niet verder gaan dan 1% van het gewicht van de bloem als vetstof toevoegen.
Kenwood chef met super doughhook en reguliere oven
Plaats reactie