JP Bakt

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

JP Bakt

Bericht door Heersje »

Ik bak het meest desembroden die ik een nachtje in de koeling laat liggen. Stokbrood is bij mij een 3 daags proces. Als het snel moet gaan kies ik voor de Kaiser Brotchen met 3.75% verse gist. Ik gebruik daarvoor Diamant Patent van Holland meel met 60% hydratie waarvan een kwart volle melk, 3.75% boter, 1,25% suiker en 2% zout. Ik volg min of meer het recept van der Backprofi https://www.youtube.com/watch?v=O4VTF7tXAG8 inclusief het 'handschlagen der Semmel'. Zie hier het resultaat.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

Re: JP Bakt gevulde speculaas

Bericht door Heersje »

Voor sinterklaas heb ik weer gevulde speculaas gemaakt op basis van de onvolprezen Cees Holtkamp. https://www.youtube.com/watch?v=AHLvk1QpjhI en zijn boek de Banketbakker. De speculaaskruiden mix van pit-pit wat opgespicest met staartpeper, nootmuskaat en foelie. De spijs ook gemaakt volgens instructie van Cees, maar sinds ik vorig jaar een staafmixer opgerookt heb in het proces gebruik ik tegenwoordig amandelmeel van de eco winkel om spijs te maken en dat werkt prima.
Hier is het resultaat:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Heersje op di 22 dec 2020, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

Re: JP Bakt desembrood

Bericht door Heersje »

Ik bak 2 keer per week een desembrood op basis van 50% bloem en 50% volkoren meel met een hydratatie van 67%, 1.5% zout en 1% olijfolie. Ik voeg 20% van mijn desem toe die ik daartoe een halve dag eerder gevoed heb en soms 0.5% verse gist. Ik laat het deeg een nacht in de koelkast en bak het de volgende ochtend. Hier is het resultaat van een brood gedipt in sesam.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Heersje op di 22 dec 2020, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

Re: JP Bakt Stokbrood

Bericht door Heersje »

Voor stokbrood gebruik ik T65 bloem waarvan ik op dag 1 met 65% koud water uit de kraan en 1,5% zout en 1 % verse gist een voordeeg maak. OP dag 2 voeg ik dit toe aan een zelfde hoeveelheid deeg maar dan met 20% desem en 2% zout. Na weer een nacht in de koeling bak ik het op 240 graden in een kleine 20 minuten. Het is gedeeltelijk geïnspireerd door https://www.youtube.com/watch?v=jzpR1_btY7I en https://www.youtube.com/watch?v=n0U8RdRdFDU
Hier is het resultaat.
Afbeelding
Kenwood chef met super doughhook en reguliere oven
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

Re: JP Bakt een desem stol

Bericht door Heersje »

Geïnspireerd op recept Cees Holtkamp heb ik de spijs gemaakt van 50 % Europees amandelmeel uit de eco winkel, 50% suiker, beetje zeste, en 2 eieren (voor in totaal 1200 gram spijs, veel lekkerder dan uit een pakje). Ik heb dit gebruikt (50% van het bloemgewicht, niet kinderachtig zijn met die stol) voor een stol gemaakt op basis van 50% diamant patent en 50 % Manitoba bloem, vulling met krenten, rozijnen, gebrande hazelnoten uit Piemonte en veenbessen (100%) en 25 % desem. Daarnaast 55% vocht (een kwart volle melk), 20% roomboter, 1.7% zout. En een lepeltje citroensuiker (dwz zeste met suiker in een potje, nachtje in de koelkast zie wederom Cees Holtkamp)
Afbeelding
Afbeelding
Kenwood chef met super doughhook en reguliere oven
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: JP Bakt

Bericht door lekkermelig »

Waarschijnlijk heb je het zelf niet door, maar je foto's zijn voor de buitenwereld niet zichtbaar.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

Re: JP Bakt

Bericht door Heersje »

oei, dank voor de waarschuwing, inderdaad ik zie ze gewoon zoals ze op de webruimte van mijn ISP staan. En ging er van uit dat bijvoorbeeld http://users.telenet.be/v5/www/bak/stol1.jpg te zien zou zijn. Ik zal de instructies voor het plaatsen van foto's nog eens bekijken. Ik heb geen flickr account
Kenwood chef met super doughhook en reguliere oven
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: JP Bakt

Bericht door hjeverts »

Kan de foto’s zonder problemen zien. Ziet er goed uit [emoji4]
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

Re: JP Bakt

Bericht door Heersje »

Hee bedankt om dit zo snel te laten weten, ik plaats de foto's namelijk conform de uitleg al gebruik ik dan niet Flickr maar de webruimte die ik van mijn internet provider gekregen heb.

Jean-Paul
Kenwood chef met super doughhook en reguliere oven
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

Re: JP Bakt een banketstaaf

Bericht door Heersje »

Naar het recept van Cees Holtkamp Afbeelding
Kenwood chef met super doughhook en reguliere oven
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: JP Bakt

Bericht door hjeverts »

Deze amandelstaaf ziet er goed uit
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: JP Bakt

Bericht door lekkermelig »

Gisteren was die site helemaal niet bereikbaar, nu wel. Ik zie de foto's nog steeds niet, maar dat is omdat onze site beveiligd is met een SSL certificaat en telenet.be blijkbaar niet. Veel browsers laten plaatjes niet zien als niet alles beveiligd is.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

Re: JP Bakt

Bericht door Heersje »

browsers laten plaatjes niet zien als niet alles beveiligd is.
Dat is inderdaad wat ik dacht : hoe scherp is je browser afgesteld. Https is inderdaad gangbaar, vroeger was dit alleen gebruikt voor financiele transacties waar het er toe doet dat de verbinding versleuteld is, dat geldt niet voor plaatjes van brood wat mij betreft ;) Op zich kan iedereen een certificaat installeren dus het biedt vooral veel schijnveiligheid op het web dat groene slotje. Maar inderdaad de gratis webruimte van mijn isp is niet inclusief versleuteling/ certificaat en dus alleen beschikbaar voor browsers die risico willen nemen :lol:
Kenwood chef met super doughhook en reguliere oven
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: JP Bakt

Bericht door lekkermelig »

Even een lestje ssl-certificaten
Er zijn veel verschillende soorten certificaten, zowel voor hobbyisten als voor banken, variërend van heel simpele tot zeer uitgebreide controle van de aanvragende partij. Bij een certificaat voor een bank weet je echt wel dat het van die bank zelf afkomstig is. Maar veel belangrijker dan dat: met ALLE certificaten wordt je dataverkeer versleuteld, zodat derden het niet af kunnen luisteren. Dat is minstens net zo belangrijk als weten wie het certificaat ooit aangeschaft heeft.
Het kan me eerlijk gezegd niet schelen of mensen hun plaatjes wel of niet versleuteld aan bieden, maar ik ga echt de beveiliging van mijn browser niet verzwakken voor een paar brood foto's. En met mij hoogstwaarschijnlijk vele anderen...

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: JP Bakt

Bericht door RedYssel »

Die staaf ziet er heerlijk uit!.
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

Re: JP Bakt

Bericht door Heersje »

Wil ik geef je groot gelijk om je browserinstellingen niet aan te passen, zo belangrijk is het allemaal niet. Wilde alleen zeggen dat een stricte browser als Chrome (die ik zelf niet gebruik) inderdaad waarschijnlijk de plaatjes niet laat zien maar daarentegen Safari op de Ipad waarschijnlijk weer wel. Ik zoek nog even naar een mogelijkheid om dit aan te passen zonder dat ik me voor een amerikaanse dienst hoef aan te melden.
Kenwood chef met super doughhook en reguliere oven
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

Re: JP Bakt

Bericht door Heersje »

Dank je Red. Inderdaad de staaf was heerlijk, helaas wasde weegschaal vanochtend het er mee eens....
Kenwood chef met super doughhook en reguliere oven
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: JP Bakt

Bericht door Bantam »

Mooie desemstol. Ziet er heel lekker uit.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: JP Bakt

Bericht door Victory »

Heersje schreef: zo 27 dec 2020, 13:57 Wil ik geef je groot gelijk om je browserinstellingen niet aan te passen, zo belangrijk is het allemaal niet. Wilde alleen zeggen dat een stricte browser als Chrome (die ik zelf niet gebruik) inderdaad waarschijnlijk de plaatjes niet laat zien maar daarentegen Safari op de Ipad waarschijnlijk weer wel. Ik zoek nog even naar een mogelijkheid om dit aan te passen zonder dat ik me voor een amerikaanse dienst hoef aan te melden.
Ik heb uiteindelijk gewoon Flickr genomen. Kan in principe iedereen het zien en formatteren is makkelijk 😉. Ik zal, aangezien ik altijd in Chrome werk, je baksels helaas niet kunnen zien 😁 wel jammer
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: JP Bakt

Bericht door lekkermelig »

Victory schreef: zo 27 dec 2020, 18:00 Ik heb uiteindelijk gewoon Flickr genomen. Kan in principe iedereen het zien en formatteren is makkelijk 😉. Ik zal, aangezien ik altijd in Chrome werk, je baksels helaas niet kunnen zien 😁 wel jammer
Die foto's kan je nog wel vrij eenvoudig zien hoor. Even met de muis naar het icoontje voor de afbeelding en dan rechtermuisknop gebruiken en kiezen voor Afbeelding openen op nieuw tabblad. Dan zie je ze namelijk wel.
Ben het trouwens wel met je eens dat flicker veel eenvoudiger is, maar dat mag iedereen zelf weten.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie