Thanks!
Goed recept Levine, dankjewel! Ze vielen erg goed in de smaak!
Gisteren heb ik weer een nieuw desem-deeg gemaakt en vanmorgen afgebakken.
Het resultaat is alweer iets beter, het is in ieder geval niet zo open gescheurd als mijn vorige brood. Het hield de vorm ook iets beter.

Het is wel een beetje een plat brood, nog niet helemaal naar m'n genoegen maar het gaat wel de goede kant op.

Een klein stukje korst is gek genoeg heel mooi opengebarsten, maar zoals je ziet niet helemaal mooi waar ik het ingesneden heb, heel maf. De andere kant is zelfs helemaal niet opengebarsten maar 'gewoon' gerezen.

Ziet er best aardig uit hoor, maar het is niet naar m'n genoegen.

Het kruim is wel een stúk beter dan mijn vorige vloerbrood.
Op basis van deze probeersels denk ik eigenlijk dat ik het deeg beter moet vormen. Ik heb er met veel zorg lekker veel 'lucht' in laten komen door zogeheten 'coil-folds' te doen, en ik was er wat huiverig voor om dat er allemaal weer uit te duwen. Morgen ga ik proberen dat tóch te doen.
Als ik naar het brood kijk, is het wat grillig van vorm, waardoor ik denk dat het niet goed gevormd is. Niet goed op spanning gebracht. Dat het daardoor z'n vorm niet goed behoud en een beetje uitloopt.
In mijn welkomsttopic had ik 2 broden gepost van een vergelijkbaar deeg. Het ene brood kwam mooi omhoog, het rijst dan ook in de oven heel goed. Die wordt echter wel ondersteund door het bakblik en kan daardoor geen kant op anders dan omhoog. Dat vloerbrood kan ook nog de breedte in, en ik verwacht nu eigenlijk dat dat komt doordat ik het niet goed op spanning breng maar in de rijsmand 'dump'. Het verbaasde mij heel erg eigenlijk, maar bij nader inzien is het misschien vooral heel logisch.
Recept is als volgt:
408 gram bloem
72 gram emmermeel
365 gram water
6 gram zout
100 gram desem
Desem was 5 uur oud, deeg heb ik 2 uur laten autolysen. Daarna heb ik een window-pane test gedaan om te kijken naar de kracht van het deeg.
Toen heb ik elke anderhalf uur een coil-fold gedaan om het deeg op spanning te brengen en heb de laatste rijs in de koelkast gedaan.
Volgende keer ga ik het deeg eerst opbollen, dan nog een uurtje op het aanrecht laten rijzen en doe het dan in de koelkast zodat ik 'm de volgende ochtend af kan bakken. Ik ga proberen 2 broden naast elkaar te maken, waarbij ik het ene brood 'zoals normaal' maak, en het tweede op deze aangepaste wijze, zodat ik goed kan zien wat het verschil is. Ben heel benieuwd! Mooie week allemaal!