Eigen incompetentie of Rofco B40 recalcitrantie.

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kostasvg
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 07 apr 2023, 17:02

Eigen incompetentie of Rofco B40 recalcitrantie.

Bericht door kostasvg »

Hey medebakkers,

Ik bak al jaren met een Rofco B40. Als ik niet veel brood bak, gebruik ik alleen het bovenste niveau. Sinds een tijdje (keer of vier) gaat de eerste batch goed, de tweede niet. Zie https://photos.app.goo.gl/mi9YhVshBbcyVy1n8 foto. Broden rechts 1e bak, brood links 2e. Na de 1e bak laat ik de oven op temperatuur komen. Het gaat om hetzelfde deeg, gebakken op dezelfde temperatuur, op dezelfde wijze ingesneden, op dezelfde temperatuur en met evenveel stoom gebakken.

Heeft iemand een vergelijkbare ervaring? Of liever nog een oplossing?

Hartelijke groet,

Kostas
Gebruikersavatar
Lang delfje
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 12:56

Re: Eigen incompetentie of Rofco B40 recalcitrantie.

Bericht door Lang delfje »

Het lijkt erop dat er een element kapot is. Bij de mijne brandt zowel de bovenste als de middelste als 1 van de twee het niet meer doet (en ik denk de middelste daar zit geen voeler voor de thermostaat) Dan is je oven wel op temperatuur maar is er niet genoeg warmte buffer om te bakken. Het brood trekt enorm veel warmte uit de steen en die is dan niet warm genoeg als het element kapot is. Het is makkelijk te controleren door de oven aan te zetten en te voelen of het element warm wordt dit weet je binnen 15 seconden.
Gebruikersavatar
kostasvg
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 07 apr 2023, 17:02

Re: Eigen incompetentie of Rofco B40 recalcitrantie.

Bericht door kostasvg »

Dank voor de tip. Beide elementen werken correct (worden warm) dus ik zal verder moeten zoeken...
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Eigen incompetentie of Rofco B40 recalcitrantie.

Bericht door KeesR »

3 dingen die ik kan bedenken: is oventemperatuur beide keren even hoog? 2e: is het deeg van de 2e batch even oud als het in de oven gaat als dat van de 1e batch? Is de keuken warmer door het bakken van de 1e batch op moment dat je de 2e batch begint te kneden?
Gebruikersavatar
Lang delfje
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 12:56

Re: Eigen incompetentie of Rofco B40 recalcitrantie.

Bericht door Lang delfje »

kostasvg schreef: ma 10 apr 2023, 20:17 Dank voor de tip. Beide elementen werken correct (worden warm) dus ik zal verder moeten zoeken...
Maar worden ze warm genoeg?????
Plaats reactie