sterke bloem voor zuurdesembrood

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Stesi
Jongste bediende

sterke bloem voor zuurdesembrood

Bericht door Stesi »

Ik heb volgend probleem: waar ik woon ben je heel beperkt in beschikbare bloem: bij de witte bloem heb ik enkel keuze uit organische bloem met 7% proteïnen (of goedkopere soorten met nog minder) OF sterke bloem die dan wel 20% proteïnen bevat. Ik lees her en der dat 12 tot 15% het beste is voor je brood. Als ik dat wil, klopt dan mijn theorie als volgt: ik wil 400 gram bloem met 12% proteïnen, dus ik meng de beide soorten die ik heb, 400 gram x 12% = 48, dus als ik 160 gram neem van 20% = 32 + 240 gram van 7% = 16,8 wat totaal 32 + 16,8 = ongeveer 48 als resultaat?
Bijkomend vraagje: welk percentage proteïnen raden jullie aan voor zuurdesembrood?
lekkermelig
Beheerder
Contacteer:

Re: sterke bloem voor zuurdesembrood

Bericht door lekkermelig »

20 procent?
Dat is dan wel bizar veel, daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik gebruik biobloem met 11%, kan je prima brood van bakken. Ik heb eigenlijk nog nooit normaal meel gezien met meer dan 16% eiwit.

Ik weet ook niet precies waar je woont, en wat er daar verkrijgbaar is.

Wil
Kneder: Bear Varimixer Teddy
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Stesi
Jongste bediende

Re: sterke bloem voor zuurdesembrood

Bericht door Stesi »

Ik heb inmiddels het experiment gedaan en beide soorten bloem gemengd, dit gaf niet het gewenste resultaat: het deeg wordt na verloop van tijd wel gladder én het rijst prima, maar het is en blijft dermate plakkerig dat je er niet mee kan werken, je kan het niet uit het rijsmandje halen zonder dat het blijft kleven, je kan het niet vormen, ... het is gewoon niet werkbaar. Mijn volgende poging zal dus met de gewone bloem met 7% proteïnen moeten gebeuren, tsja, je moet roeien met de riemen die je hebt ;;; :|
Plaats reactie