spelt brood in bbm
- Jeti
- Chef stoffer en blik
spelt brood in bbm
Hoi,
Ik probeer spelt brood te maken in mijn Panasonic SD 255.
Ik heb kant en klaar meergranen speltbrood van Molen de Hoop.
https://www.denotenshop.nl/speltbrood-m ... xbEALw_wcB
Op de verpakking staat het advies om het korte programma te gebruiken van 2 tot 3uur. Dit heb ik dan ook gedaan (bake rapid).
Het brood komt er als één compacte klont uit.
Programma:
Kneden 15-20 minuten itt 15-30 gewone programma
Rijzen 1 uur ittt 2 uur gewone programma
Bakken 35-40 minuten itt 50 minuten gewone programma
Heeft iemand hier ervaring mee? En een suggestie? Toch maar het gewone programma? Of de stappen handmatig selecteren?
Deze machine uit 2010 heeft geen apart spelt brood programma, zoals modernere machines dit kennen. Ik heb de machine toentertijd nieuw gekocht en altijd prima mixen mee gebakken, maar nooit spelt. Afgelopenjaren heb ik hem heeeeel weinig gebruikt.
Graag jullie tips.
Volgende keer koop ik biologische ingrediënten en stel ik zelf samen, maar voor nu was dit even makkelijk om te proberen.
Ik probeer spelt brood te maken in mijn Panasonic SD 255.
Ik heb kant en klaar meergranen speltbrood van Molen de Hoop.
https://www.denotenshop.nl/speltbrood-m ... xbEALw_wcB
Op de verpakking staat het advies om het korte programma te gebruiken van 2 tot 3uur. Dit heb ik dan ook gedaan (bake rapid).
Het brood komt er als één compacte klont uit.
Programma:
Kneden 15-20 minuten itt 15-30 gewone programma
Rijzen 1 uur ittt 2 uur gewone programma
Bakken 35-40 minuten itt 50 minuten gewone programma
Heeft iemand hier ervaring mee? En een suggestie? Toch maar het gewone programma? Of de stappen handmatig selecteren?
Deze machine uit 2010 heeft geen apart spelt brood programma, zoals modernere machines dit kennen. Ik heb de machine toentertijd nieuw gekocht en altijd prima mixen mee gebakken, maar nooit spelt. Afgelopenjaren heb ik hem heeeeel weinig gebruikt.
Graag jullie tips.
Volgende keer koop ik biologische ingrediënten en stel ik zelf samen, maar voor nu was dit even makkelijk om te proberen.
- Victory
- Warme bakker
Re: spelt brood in bbm
Gewoon op spelt programma proberen.
Grote kans dat dat goed gaat en anders de volgende keer gewoon speltbloem/meel, gist, bakkerzout en zaden kopen. Dan kun je de hoeveelheden van je BBM aanhouden. Alhoewel precies afwegen wel het meest werkt
Grote kans dat dat goed gaat en anders de volgende keer gewoon speltbloem/meel, gist, bakkerzout en zaden kopen. Dan kun je de hoeveelheden van je BBM aanhouden. Alhoewel precies afwegen wel het meest werkt
Groetjes Victory
Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.
Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven
Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Panasonic SD-2500
- Jeti
- Chef stoffer en blik
- Victory
- Warme bakker
Daar heb ik overheen gelezen toen ik reageerde. Je kunt nog gewoon het basic programma proberen en anders zou je hem puur moeten gebruiken op pizza programma en strak in de gaten houden wanneer het deeg ver genoeg gekneed is en dan verder gaan buiten je BBM of zelf het doorslaan en vormen regelen en afbakken in de bbm
Groetjes Victory
Panasonic SD-2500
Panasonic SD-2500
- Jeti
- Chef stoffer en blik
Dank je.
Ik had ook nog gelezen over een ei erdoor, maar wil geen twee variabelen veranderen voor de test.
Ik ga hem in het gewone programma proberen. Wordt vervolgd.
Ik had ook nog gelezen over een ei erdoor, maar wil geen twee variabelen veranderen voor de test.
Ik ga hem in het gewone programma proberen. Wordt vervolgd.
- Jeti
- Chef stoffer en blik
Update: het is helaas niet gelukt.
Het brood is ietsjes (paar cm) hoger, maar echt minimaal.
Ik zou eventueel nog het volkoren programma kunnen proberen. Dit verschilt alleen in rusttijd van te voren, dus daar zie ik geen toegevoegde waarde in.
Jammer, want ik wil ook juist met glurenarme melen experimenteren, zoals emmer en eenkoorn. Dit vanwege mijn intoleranties.
Ik ga eerst maar eens een normaal volkorenbrood proberen, ook om mijn machine te testen of deze nog wel zo goed werkt na al die jaren.
Het brood is ietsjes (paar cm) hoger, maar echt minimaal.
Ik zou eventueel nog het volkoren programma kunnen proberen. Dit verschilt alleen in rusttijd van te voren, dus daar zie ik geen toegevoegde waarde in.
Jammer, want ik wil ook juist met glurenarme melen experimenteren, zoals emmer en eenkoorn. Dit vanwege mijn intoleranties.
Ik ga eerst maar eens een normaal volkorenbrood proberen, ook om mijn machine te testen of deze nog wel zo goed werkt na al die jaren.
- KeesR
- Deegroller
Als je brood slecht rijst dan kan je wat extra gist toevoegen of een langer programma proberen. Heb je vers meel? Mijn ervaring met kant en klare mixen is dat naarmate ze langer staan de rijskracht achteruit gaat. Iets warmer water wil ook nog wel eens helpen.
- PepsiCan
- Stofhapper
Spelt lijkt veel op Volkoren. Dus het lijkt mij dat wanneer je broodmachine geen Spelt/Rogge programma heeft, je het normale (niet het versnelde) Volkoren programma zou moeten gebruiken. Dan krijgt je deeg meer rijstijd en zou het goed moeten komen.
- Levinebaktbrood
- Moderator
- Contacteer:
HuH
????

Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
- Willem69
- Chef stoffer en blik
sinds kort hebben wij ook een BBM en bak ook met speltmeel. Moet zeggen dat het wel rijst en ook mooi wordt. Hebben een panasonnic programma 2 is een snel programma en wordt hij minder hoog dan op programma 1 wat totaal 4 uur is. Wat ik binnen een besloten groep op FB lees is dat er een minimale hoeveelheid ascorbine zuur een zeer positief effect heeft. recept wat ik gebruik is 400 meel, 1 ei aangevuld tot 265 gram water, 30 gram boter, 15 gram suiker, 8 gram himalya zout, 3 gram gist en 2 theelepel appelazijn.
- Burnerchief
- Stofhapper
De truc voor mij is serieus warm water gebruiken en ik gebruik het snelle programma voor normaal brood van 2 uur met geen extra gist panasonic yr2550 en krijg mooi gerezen brood.
Gebruik de bakkersformule en geen mixen.
Gebruik de bakkersformule en geen mixen.