We hebben vandaag ons eerste brood gebakken in de Moulinex OW6101. Het brood is mooi gerezen en gebakken. Maar de machine heeft volgens mij niet gewaarschuwd toen 'ie klaar was met rijzen en wilde gaan bakken.
Wij willen het deeg graag uit de bbm halen voor het bakken - ten eerste om de deeghaken te kunnen verwijderen zodat er geen grote gaten in 't brood komen en 't brood makkelijker uit de vorm komt - maar ook voor als we het brood in de gewone oven willen bakken.
Heb ik iets verkeerd gedaan? Ik heb stand 4 gebruikt, da's voor "basis brood" maar die gaat dus gelijk door van kneden naar rijzen naar bakken.
Andere tips zijn welkom
Tips voor de Moulinex OW6101?
- linda juffermans
- Chef stoffer en blik
- Levinebaktbrood
- Moderator
- Contacteer:
Re: Tips voor de Moulinex OW6101?
Bij mijn weten geeft geen enkele broodbakmachine een seintje als het deeg klaar is met rijzen c.q. als de machine begint met bakken.
Als je de kneedhaken eruit wil halen dan moet je dat niet doen vlak voordat de machine gaat bakken want dan stort het deeg in. Dat doe je na het kneden en voor de laatste keer rijzen.
Als je deeg in de gewone oven wil afbakken heb je twee mogelijkheden:
1. Je haalt het deeg na het kneden uit de machine, bolt het op en legt in een kom. Dan volgt 1e rijs, vormen, 2e rijs en in de oven bakken.
2. Je gebruikt het deegprogramma van de bbm, dat is inclusief 1e rijs. Je haalt het deeg als het programma is afgelopen uit de bbm, vormt het en laat het weer rijzen (2e rijs) en bakt het in de oven af.
Als je de kneedhaken eruit wil halen dan moet je dat niet doen vlak voordat de machine gaat bakken want dan stort het deeg in. Dat doe je na het kneden en voor de laatste keer rijzen.
Als je deeg in de gewone oven wil afbakken heb je twee mogelijkheden:
1. Je haalt het deeg na het kneden uit de machine, bolt het op en legt in een kom. Dan volgt 1e rijs, vormen, 2e rijs en in de oven bakken.
2. Je gebruikt het deegprogramma van de bbm, dat is inclusief 1e rijs. Je haalt het deeg als het programma is afgelopen uit de bbm, vormt het en laat het weer rijzen (2e rijs) en bakt het in de oven af.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
- Gerard
- Chef stoffer en blik
In het boekje staat de baktijd. Misschien kookwekkertje? Dan heb je zodra je de stekker dr uit trekt 7 minuten de tijd om je haken te verwijderen. Als je de stekker er dan weer insteekt gaat de bbm verder met zn programma
- linda juffermans
- Chef stoffer en blik
Ik heb de handleiding van de Moulinex OW6101 nog eens goed doorgelezen: Stand 13 is voor alleen kneden en rijzen, daarna stopt 'ie.
- Gerard
- Chef stoffer en blik
Dat gebruik ik voor pizzadeeg. Dat standje slaat niet door tussen de 1e en 2e rijs.
Klepels dr uit halen doe ik nooit, ik trek dan alsnog 2 grote gaten in het brood omdat het dan enorm aan die chromen pennen blijft plakken. Moeilijk schoon maken ook.
Klepels dr uit halen doe ik nooit, ik trek dan alsnog 2 grote gaten in het brood omdat het dan enorm aan die chromen pennen blijft plakken. Moeilijk schoon maken ook.
- MamAnita71
- Chef stoffer en blik
Hm, ik vet de onderkant van deeghaak en de pen altijd in met vloeibare margarine.
Deeghaak op de pen, waardoor druppel boter beetje uit bovenkant van de haak komt.
Indien brood gebakken, vorm omkeren, schoepen beetje links/rechts draaien, schudden, en brood valt zo, zonder deeghaak er uit...
Deeghaak op de pen, waardoor druppel boter beetje uit bovenkant van de haak komt.
Indien brood gebakken, vorm omkeren, schoepen beetje links/rechts draaien, schudden, en brood valt zo, zonder deeghaak er uit...
- Truushoudtvanbakken
- Chef stoffer en blik
Ik heb de moulinex ow610110. Bij progr 4 zijn tijdens de laatste rijs nog een paar kneedjes, daarna kunnen de haken eruit of zo u wilt ook het deeg om het te vormen en in de oven te leggen.
Bij brood van 1000 gr zijn die op stand 1:45 (wekker op 1:10) bij het grotere brood op 1:50
Succes!
Bij brood van 1000 gr zijn die op stand 1:45 (wekker op 1:10) bij het grotere brood op 1:50
Succes!