The Art of Lamination - Deel-1

Over brood (en banket) bakken zou je boeken vol kunnen schrijven. En dat gebeurt dus ook.
Hier vind je verschillende boeken over de edele bakkunsten.
Plaats reactie
De Broodvirtuoos
Warme bakker

The Art of Lamination - Deel-1

Bericht door De Broodvirtuoos »

Afbeelding

Het boek van Jimmy Griffin “The Art Of Lamination deel-1” kwam ik regelmatig tegen op internet.
Veel van zijn eindresultaten plaatste Jimmy op social media. Ik werd behoorlijk nieuwsgierig naar zijn boek. Temeer omdat ik hierover ook veel positieve reacties las. Inmiddels gekocht (levertijd ca. 6 weken) en het boek in huis. Hoewel in het Engels geschreven, worden alle technieken uitvoerig beschreven en geïllustreerd verduidelijkt. Jimmy gebruikt verschillende lamineertechnieken voor verschillende producten. Ook verschillen de recepten van elkaar, zoals de toevoeging van suiker (van 2% tot 12%), wel en geen voordegen (met nachtoverbrugging), wel of geen toevoeging van ei-bestanddelen. Ik was namelijk gewend van één getoerd deeg, verschillende producten te maken.
Het zal voor mij nog wel eventjes duren voordat ik in de gelegenheid ben, om vanuit dit boek te gaan experimenteren, ben ik wel zo enthousiast geworden, dat ik alvast “The Art Of Lamination” deel-2” heb besteld.
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
lekkermelig
Beheerder
Contacteer:

Re: The Art of Lamination - Deel-1

Bericht door lekkermelig »

Ik heb deel II hier liggen. Ik heb er heel veel van opgestoken, veel verschillende recepten, ook goede tips erin. Ik begreep dat mensen erg veel commentaar hadden over de onlogica van de inhoud van deel een, en dat deel twee vooral een verbeterde versie is plus een flinke hoeveelheid nieuwe materiaal.

Daarom ben ik begonnen bij deel 2, omdat je daar de hele essentie wel mee zou pakken. Ik moet eerlijk zeggen: de inhoud is geweldig, maar de vormgeving en foto's zijn schandalig slecht voor zo'n duur boek. Zodanig slecht dat de logica je af en toe ontgaat. Met goede vormgeving en goede foto's heb je een veel duidelijker beeld van de structuur van het boek. Die is er ook wel maar je ziet er niets van waardoor het ook best moeilijk leest en opzoekt.
Ik heb geen spijt van de aankoop, maar ik vind het een gemiste kans. Geef geld uit aan een vormgever, en je hebt tenminste echt een goed boek. Aan de inhoud ligt het niet.

Overigens heeft hij ook een youtube kanaal, waar je een heleboel dingen behoorlijk goed uitlegt. Dat leidt wel aan het zelfde euvel. Waardeloze belichting, slecht geluid, maar goede technieken. Hij moet gewoon croissants blijven bakken en de techniek aan iemand uitbesteden die daar wat meer liefde voor toont. Uitgeven is ook een vak.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
De Broodvirtuoos
Warme bakker

De (on)logica moet ik nog gaan ervaren.
Voor mij klinkt het "logisch" dat je voor verschillende producten, verschillende lamineertechnieken gebruikt, en recepten om dezelfde redenen niet gelijk zijn aan elkaar.
Met betrekking tot de lay-out van het boek, kan ik me jouw kritische noot wel voorstellen, Wil. Voor ca. €50,- zou je qua lay-out wat meer mogen verwachten. Wat meer foto's van technieken die aanbod komen zou voor menige hobbyist wat meer behapbaar zijn.
Bernd Kütchter (directeur Akademie Deutsche Bäckerhandwerk) is wel vol lof over dit boek.
Wellicht kijken Bernd en menige (semi)professionals (reviews op social media ) met andere ogen naar deze uitgave.
Ik kijk uit naar deel-2. Maar nogmaals, ik moet het nog ervaren, en voorlopig staat het bakken op een laag pitje door vakantie en verbouwing van mijn huis.

lekkermelig
Beheerder
Contacteer:

Bericht door lekkermelig »

Hij is heel gedetailleerd met zijn technieken, dat is wel mooi, en geeft ook hele goede tips. Dus als je graag dit soort baksels maakt is het buitengewoon waardevol.
Het is echt alleen de presentatie die me stoort, zoals gezegd mist daardoor een beetje het overzicht.

Voor de liefhebbers, hier is zijn videokanaal:
https://www.youtube.com/@JimmyGriffinbaking/featured

Zowel in boek als in de video's vind je heel gedetailleerde informatie over het geschikte aantal lagen voor bepaalde baksels, hoe groot en dik je iets het beste uit kan rollen voor thuisgebruik. Vooral het inzicht dat meer lagen niet perse beter is zal voor sommige mensen wel een eyeopener zijn.
Kortom, zeker waardevol, als je de weg weet te vinden in de enorme hoeveelheid informatie.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
De Broodvirtuoos
Warme bakker

Ik heb binnenkort tijd genoeg om het deel-1 eens flink door te spitten. Hopelijk komt deel-2 ook nog voor- of tijdens de verbouwing. Om op deze manier toch nog een beetje bezig te zijn met mijn hobby. :roll:

Plaats reactie