Mijn nieuwe Panasonic bakt prima: het brood is hoog en luchtig. Te luchtig naar mijn smaak. En (in tegenstelling tot velen) wil ik het compact en stevig. Maar wel gaar natuurlijk! Ik heb al geëxperimenteerd met gist verminderen (van 7 naar 5 gr) en gekozen voor het korte programma. Maar dat hielp allemaal niks. Het brood komt er perfect uit, dat wil zeggen als je van fluffy brood houdt, type King Corn (voor wie dat nog iets zegt) lol: Ik gebruik bio volkoren tarwemeel van de Molensteen en ben overgegaan van boter naar olie (maakt totaal geen verschil).
Ik gebruik de volgende ingrediënten:
( gist 5 gr, olie 30 gr, suiker 20 gr, zout 6 gr, volkoren meel 500 gr, water 330 ml.
Ik doe de droge ingrediënten, behalve meel, aan de rechterkant. De kneedhaak zit links. Dan al het meel erbovenop, zoveel mogelijk rechts, olie en water voorzichtig links schenken zodat het meel niet 'beweegt'. Dat is het.
Kan ik wel stevig brood bakken met de Panasonic? Ik las ergens dat die juist bekend staat om zijn luchtige brood??
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Brood is TE luchtig!
- Kaatje Bakgraag
- Stofhapper
- MamAnita71
- Chef stoffer en blik
Re: Brood is TE luchtig!
Ik zou zelf eens de volgende hoeveelheden proberen;
Water 330 gr
Zonnebloemolie 30 gr
Volkoren meel 500 gr
Zout 7 gr
Suiker 11 gr
Gist 5 gr
Succes !
Water 330 gr
Zonnebloemolie 30 gr
Volkoren meel 500 gr
Zout 7 gr
Suiker 11 gr
Gist 5 gr
Succes !
- Truushoudtvanbakken
- Chef stoffer en blik
Re: Brood is TE luchtig!
Ik zou echt veel minder gist gebruiken, zeker bij de panasonic. 3,5 à 4 gram, afh van hoe warm het buiten is.
Ik krijg altijd compact brood en ja ik weet wat KingKornbrood is. De reclame was prachtig het brood 3x niks
Ik krijg altijd compact brood en ja ik weet wat KingKornbrood is. De reclame was prachtig het brood 3x niks