Ik ben met vakantie in Noorwegen. De eigenaresse van het huisje wat we huren heeft een eigen bakkerij waar ze voornamelijk met desem werken.
Ik vertelde dat ik thuis (en op vakantie overigens ook) mijn eigen brood maak en dat ik graag de bakkerij wilde zien als dat mocht. Dat vond ze heel leuk. Vanmorgen ben ik bij haar in de bakkerij geweest en heeft ze me uitgebreid verteld over haar passie. Zij heeft sociologie gestudeerd en haar partner waarmee ze de bakkerij runt is dierenarts. Beiden vonden daar geen voldoening meer in.
Het is allemaal begonnen in de Coronaperiode. Zij bakte thuis al brood. Via haar buurvrouw, die een Rofco oven heeft, ontdekte ze meer en raakte ze besmet met het broodmaakvirus. Met vallen en opstaan en het volgen van cursussen heeft ze nu deze bakkerij met een spiraalmixer, planetaire mixer, klimaatkamer voor rijzen en koelen, koelcel voor de koude rijs en dekoven. Bij de bakkerij is ook een klein restaurant met terras waar je wat kunt eten.
We spraken over de passie voor het maken van brood. De ingrediënten, het vooral niet willen gebruiken van mixen en additieven, het onderhouden van de desem en nog meer. Ook over dat het hard werken is. Vooral als het toeristenseizoen is want dan is het erg druk zodat ze dan bijna geen tijd meer heeft voor haar man en kinderen.
Desembakkerij in Noorwegen
- Jos bakt
- Opboller
- Bioloogje
- Warme bakker
Re: Desembakkerij in Noorwegen
Leuk, zo’n verslag! En dapper van je huisbazin om de switch te maken.
Groetjes, Annelies
- Bantam
- Deegroller
- Contacteer:
Dank voor dat leuke verslag. 

""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
- dirkjanl
- Gaat de goede kant op
Altijd leuk om te zien!
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
- De Broodvirtuoos
- Warme bakker
Prachtig Jos!! 

Gerezen brood is geprezen brood.
Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
- Genji
- Jongste bediende
Leuk verhaal !
- Henkiebak
- Jongste bediende
Leuk verhaal Jos en dat maakt je vacantie nog leuker.Brood bakken is ook een hele mooie hobby.
BW Home Edition2.2KW en een Famag Grilletta kneder.Zelfbouw Rijskast. Kitchenaid Artisan bowl lift. Emile Henry broodbakbol.