Maar kun je dan niet wat suiker of honing toevoegen aan het deeg? De gist zet die suikers toch grotendeels om in alcohol en CO2? En de alcohol verdampt tijdens het bakken. Dan zou dat uiteindelijk ook niet mee hoeven te tellen in de voedingswaarde van het gebakken brood.
De vraag is dan hoeveel suiker en gist je nodig hebt voor een luchtig brood? Of zie ik iets over het hoofd?
Is dat ook niet hoe de kant-en-klaar-mixen met 5 tot 7 gram koolhydraten per 100 gram meel het voor elkaar krijgen?
In de ingredientenlijst staan o.a. gerstemout en glucosestroop genoemd, in de voedingswaarde van het meel staat gemiddeld 2 gram suikers per 100 gram meel. Zou dat de hoeveelheid suiker kunnen zijn die voldoende is voor het gist? En uiteindelijk niet meetelt in het gebakken brood?
Voordat ik de relatief dure meelsoorten ga bestellen en/of verprutsen, dacht ik het hier eerst te bespreken

Is hier iets zinnigs over te zeggen of is het devies toch: gewoon uitproberen?
Een voorzichtige inschatting van een recept, rekening houdend met meer of minder water:
Busbrood
100% meel bestaande uit:
-100 gram amandelpoeder (geen amandelmeel)
-100 gram pompoenpittenmeel
-100 gram glutenpoeder
-20 gram psylliumvezels
2% 6,4 gram suiker
2% 6,4 gram zout
1% 3,2 gram gist
15% 48 gram ei
50% a 60% 160 a 190 gram water
Ingredienten 10 minuten kneden.
1e rijs tot verdubbeld. Dan strak rollen en 2e rijs in bakblik tot bijna is verdubbeld
Oven 190 graden Celsius 35 a 40 minuten bakken
Groet,
Arjean