Nieuwe BBM besteld

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
ExportFries
Chef stoffer en blik

Nieuwe BBM besteld

Bericht door ExportFries »

Na in bijna 3 jaar ruim 500 volkorenbroden gebakken te hebben met de oude BBM die ik van mijn moeder gekregen had, begint het ding vergeetachtig te worden. Dat is ook geen wonder want mijn moeder had hem zeker 30 jaar en ook redelijk veel gebruikt. De laatste 10% van de levensduur bleek dus nog goed mee te vallen. Nadat hij gisteren spontaan uitgegaan was tijdens het kneden, piepte hij vandaag na ruim een uur al, dat hij klaar was met zijn programma. Het deeg was nog niet eens gerezen. Toen maar het deeg warmgehouden in de combi magnetron en met de hand nog wat gekneed. Daarna de 2e rijs gegeven en op de berekende tijd terug in de BBM gedaan en gebakken . Dat deed hij dan nog weer wel. Ondanks alles toch een behoorlijk brood geworden, erg hoog in het midden en wat aan de lage kant aan de randen, maar van binnen prima in orde.

Nu moet er een nieuwe komen. Omdat ik 's avonds wil bakken, moet het brood in maximaal 3.5 uur klaar zijn. De Panasonics vielen daarmee af. Het heeft wel een programma van 0.5+2.5 = 3 uur, maar dan is die rusttijd vooraf wel jammer voor de totale baktijd. 2.5 uur vind ik dan wel kort. De lange programma's geven waarschijnlijk het beste brood, maar als je die alleen bij uitzondering gebruikt is dat niet handig. Ook de dure onderdelen is een nadeel.
Daardoor kwam ik bij de Moulinex OW210130 uit, die heeft geen rusttijd vooraf en ik hoop, dat hij net als de meeste andere BBM's in 3.5 uur een volkorenbrood weet te bakken, net als mijn moeder's machine dat deed. Volgens de reviews moet er goed mee te bakken zijn. Onderdelen zijn iets beter betaalbaar, dus als het bakblik niet meer mooi is, kan ik een nieuwe kopen. Ze beloven, dat dat 15 jaar kan.

Deze optimist rekent erop, dat het apparaat weer 20 jaar meegaat en een paar duizend broden kan bakken.

update:
Het eerste volkorenbrood is gebakken. Het apparaat doet slechts 2u 45min over het volkorenprogramma, dat valt tegen. Het kneden is maar een paar minuten korter dan bij de oude. Het grote verschil zit vooral in de duur van het rijzen. Voor dit eerste brood was dit duidelijk te kort. Tijdens het bakken is de bovenkant ernstig gescheurd. Totaalvolume moet ook iets beter kunnen. Het volgende brood zal ik het water iets warmer maken. Ik gebruik een vrij traditioneel zoutarm recept. 500g bio volkorenmeel, 360g water (heeft dit meel nodig), 8g suiker, scheutje olijfolie, 3.5g zout, 2g gist.

De machine is nogal licht van gewicht. Het motertje voor het kneden is nogal onder de indruk van de klont deeg. Ik hoop, dat hij correct berekend is. De oude machine had daar geen last van, die heeft dan ook een echte motor. In plaats van een metalen vlinder heeft deze machine een nylon tandwiel om de kneedvleugel aan te drijven. Het asje zelf is iets dunner en zal dus iets sneller slijten. Zolang er geen water in de buurt komt, is dit niet de levensduurbepalende factor, Een nieuw blik is nu 15 euro, dus dat is te overzien, mocht er toch wat mee komen. Bij BBM's is een regelmatige controle van de draaiweerstand van het asje belangrijk voor de levensduur. Indien nodig met de hand weer goed gangbaar maken. Smeren kan met olijfolie (dun) of pindaolie (dik), afwisselen lijkt het beste te werken.
Gerard
Chef stoffer en blik

Re: Nieuwe BBM besteld

Bericht door Gerard »

Wat ik kan bedenken is wat meer gist. Dan is je rijs eerder ipv rijs tijdens bakken.
ExportFries
Chef stoffer en blik

Dankjewel Gerard, bij nood kan dat inderdaad. Omdat het bij de oude bbm prima werkte, wil ik eerst kijken of ik de omstandigheden kan optimaliseren, voor ik aan de verhouding ga sleutelen.

Vandaag heb ik het zoetbrood programma gebruikt. Dit levert een mooi gerezen brood op, alleen de korst laat aan de bovenkant rondom los. Iets meer water zou dat kunnen oplossen. Ook de korst was aan de lichte kant, omdat zoet brood natuurlijk makkelijker te donker wordt. Verder was ik bang dat het deeg overkneed zou raken met 48 minuten kneden. Ook het water had ik iets opgewarmd.
Morgen maar het frans brood programma proberen. Dat is 20 min korter dan het zoetbrood programma, maar als het een normale kneedduur heeft, is het verder even lang. Met mijn oude bbm gebruikte ik ook het franse programma, volgens aanwijzing in de handleiding.

Update:
Het brood met het Frans brood programma was iets minder hoog dan die uit het zoetbrood programma. Wel ongeveer net zo lekker. Iets donker, maar kan zo een stapje lichter bakken. Nog iets meer water kan, want aan een kant was het brood nog uitgescheurd langs de bovenrand. Dat geeft ook iets meer rijs. Het kneden duurt 30 minuten, dus de rijs van het zoetbrood programma duurt wel iets langer dan dit Frans brood programma. Als het water niet helpt, kan ik altijd het zoetbrood programma nog doen, met een iets donkerder korst.
Wat ik me nog niet realiseerde, is dat mijn brood ruim 850g is en dus iets zwaarder dan het gebruikte middengewicht van 750g van de BBM. Eventueel kan ik me ook nog verdiepen in de programma's voor 1kg brood. Die duren tot 10min langer, ik ben wel bang dat mijn brood dan te hard gebakken wordt en dat de rijs dan niet langer wordt.
ExportFries
Chef stoffer en blik

Update: Ook het Frans brood programma wil niet echt hoog worden. Vers is het wel lekker, maar de volgende dag is het toch wat kleverig. Als ik er minder water in doe, krijg ik weer, dat de korst rondom loslaat. Ook met iets meer gist wil het nog niet echt lukken. Er zit teveel rijs in tijdens het bakken.

Ondertussen heb ik met het zoetbrood programma (extra donker) een brood van 12cm hoog weten te bakken (echt mooi bol van vorm), gewoon met 500g bio volkorenmeel zonder toevoegingen. Nu was het wel de eerste uit een nieuwe zak, maar hydratatie was nog gelijk, en ook met de oude zak werden ze met dit programma al behoorlijk hoog. Nu het water iets warmer gedaan dan de vorige keren.

Ik neig ertoe dit programma voorlopig maar te gebruiken. De duur is acceptabel, Het kneden duurt wat lang, maar ik heb geen idee of de bbm daar extra van slijt. Het brood is het lekkerste en ook mooi gerezen. Wel moeilijker warm te snijden, dus iets meer geduld nodig.
Anna
Warme bakker

Bericht door Anna »

Mooi dat je een werkbare modus hebt gevonden! Ik zou het brood nog niet snijden als het nog warm is. Tijdens het afkoelen gebeuren er ook nog dingen die je niet moet overslaan. Laten afkoelen en dan pas snijden zou de plakkerigheid ook kunnen laten verdwijnen.
Plaats reactie