Backmalz / bakmout

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebaxke
Opboller

Backmalz / bakmout

Bericht door Gebaxke »

Gewoon ter info.

De laatste tijd gebruik ik bakmout van het merk Spiegelhauer. Dat spul is te krijgen bij meerdere online shops.
Het is in meerdere varianten verkrijgbaar o.a. gerst, tarwe en in meerdere kleuren van licht naar donker.

Bakmout is een moutmeel of moutextract dat vaak wordt toegevoegd aan brooddeeg om verschillende redenen. Het heeft een paar nuttige functies:

Verbetering van de smaak
Bakmout geeft brood een diepere, vollere smaak – een beetje nootachtig of licht zoet, afhankelijk van de soort mout.

Mooier gekleurde korst, door de natuurlijke suikers in mout.

Betere rijs (bij actieve mout)
Actieve (enzymatisch werkzame) bakmout bevat enzymen zoals amylase, die zetmeel omzetten in vergistbare suiker.

Er is wel een verschil tussen actieve en gedeactiveerde (gebakken) mout. Actieve mout heeft nog enzymwerking, terwijl gedeactiveerde vooral voor smaak en kleur gebruikt wordt. Te veel actieve mout kan het brood ook plakkerig of instabiel maken. Zelf gebruik ik alleen de actieve mout.

Bij het gebruik in getoerd gerezen deeg krimpt het minder terug bij het bakken van o.a croissants.

Heb al veel merken gebruikt en ook moutextract voor bier, dat plakt als de ziekte en trekt in een open verpakking vocht aan zodat je een dikke klont kunt krijgen.
Dit merk, spiegelhauer geeft bij mij de beste resultaten en smaak. Geen aandelen of familie van Spiegelhauer :D
Jos bakt
Opboller

Re: Backmalz / bakmout

Bericht door Jos bakt »

Ik gebruik enzymmix van De Zuidmolen. Heb je dat wel eens geprobeerd?
Gebaxke
Opboller

Bericht door Gebaxke »

Jazeker, ook goed spul valt niks van te zeggen, je broden rijzen er zeker beter door.
Enzymix is een samenstelling (mix :D ) van een suiker, areola concentraat en nog wat spul.
De bakmout van is niks anders dan gemoute en gebrande (geëeste) tarwe, gerst of andere granen zonder verdere toevoegingen. De smaak vind ik ook lekker in het brood. Enzymix geeft geen smaak aan het brood.
Gebaxke
Opboller

Bericht door Gebaxke »

Marcel Paa heeft er een filmpje over gemaakt.

https://youtu.be/zRbSLenT9hg?si=ANVfEHy5aVEXykTn
Plaats reactie