Bakstaal VS Baksteen

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Sebb1
Chef stoffer en blik

Bakstaal VS Baksteen

Bericht door Sebb1 »

Beste forumleden,

Ik zit met het volgende. Al geruime tijd bak ik wekelijks baguette-achtige broden. De bovenkant rijst mooi en krijgt een mooie kleur, maar de onderkant blijft naar mijn gevoel te plat. Ik vermoed dat de onderwarmte in mijn oven niet krachtig genoeg is, waardoor het brood onderaan niet de gewenste “kick” krijgt.

Daarom oriënteer ik mij nu op het gebruik van een baksteen of bakstaal.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Wat zijn jullie bevindingen en welke conclusies hebben jullie getrokken uit het gebruik van deze hulpmiddelen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Arjean
Deegkneder

Re: Bakstaal VS Baksteen

Bericht door Arjean »

hoi, om te bepalen of de steen voordeel biedt zou ik eerst checken wat de werkelijke ovenwarmte is.
Om een echt goed Frans stokbrood te bakken heb je minimaal 260 graden nodig. Als jouw oven die temperatuur bereikt, zou ovenrijs geen probleem moeten zijn, ook al gebruik je een bakplaat. het voordeel van een steen zou dan vooral de gelijkmatige afgifte van warmte zijn, waardoor de bodem van het brood minder snel verbrandt.

Maar ook als je oven 250 graden haalt kun je nog een eind komen met veel stoom. Alles daaronder wordt lastig voor optimaal resultaat.
Autodidacte thuisbakker
Naast lekker brood zit de lol voor mij in het experiment.
Benraad oven met onder- en bovenwarmte
Kitchenaid classic planeetmenger
UniEgg Warmtemat 28x42cm + thermometer en plastic bak
Koelkast
De Broodvirtuoos
Warme bakker

Re: Bakstaal VS Baksteen

Bericht door De Broodvirtuoos »

Stokbrood (en Franse baquettes) bakt men af op 240 graden (werkelijke temperatuur van de oven).
Bak je deze te vlot af dan gaat dit ten koste van de gewenste krokantheid van de korst.

Bij een hydratie van 70% bakt een baquette ca. 20 á 25 minuten, en het liefst op een stenen ovenvloer.
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Plaats reactie