Upgraden kneedmachine

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
ankejolanda
Chef stoffer en blik

Upgraden kneedmachine

Bericht door ankejolanda »

Hallo Allemaal,

Ik heb de famag grilletta im-5 een snelheid maar denk erover om een nieuwe kneedmachine aan te schaffen waarmee ik wat meer snelheden heb. Ik ben met mijn kneedmachine best wel lang bezig om te kneden en ik hoop dat dit door een andere machine wat sneller kan. Ook mijn volkorenbrood duurt langer met kneden dan ik op internet lees (ik ben soms wel 30 minuten bezig i.p.v. 15 minuten)

Hebben jullie suggesties naar welke apparaten ik het beste kan kijken?
Ik maak veel volkorenbroden, pistoletjes, stokbroden, triangels, kaaskrullen, tarwebolletjes, pizzadeeg.

Alvast bedankt.

groeten,
Jolanda
Jos bakt
Opboller

Re: Upgraden kneedmachine

Bericht door Jos bakt »

Ik heb dezelfde spiraalkneder en maak uitsluitend volkorenbrood. Het kneden van mijn deeg duurt iets langer dan 15 minuten maar zeker geen 30. Misschien helpt het je om niet gelijk de hele hoeveelheid water toe te voegen maar 20% achter te houden en langzaam toe te voegen. Steeds een beetje erbij totdat het weer opgenomen is in het deeg (bassineren).
ankejolanda
Chef stoffer en blik

Tegenwoordig begin ik mijn deeg met een autolyse van een half uur, maar daarna kneed ik nog steeds 20 minuten om een goed deeg te krijgen. Het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie.
Jos bakt
Opboller

Bericht door Jos bakt »

Autolyse is prima. Probeer het eens te combineren met bassineren.
ankejolanda
Chef stoffer en blik

En dan kan ik wel een deeg af hebben in ongeveer 15 minuten?
Jos bakt
Opboller

Bericht door Jos bakt »

Probeer het eens.

Begin met 80% van de hoeveelheid water tijdens de autolyse. Als je gaat kneden voeg je telkens een beetje van de overgebleven 20% toe. Na iedere toevoeging even wachten totdat je merkt dat je deeg droog wordt, dan weer een beetje toevoegen enzovoorts.

Je ziet direct het effect van de toevoegingen en ook wanneer het weer water nodig heeft. Erg leuk om te zien ook (vind ik).
Plaats reactie