T65

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Krentenbolletje777
Stofhapper

T65

Bericht door Krentenbolletje777 »

Hallo,

Waar halen jullie je Franse bloem T65?
Ik zie online prijzen tot 3.95 de kilo.
De Broodvirtuoos
Warme bakker

Re: T65

Bericht door De Broodvirtuoos »

Tsja, de prijzen gaan online bijna 4 keer over de kop. Ben je genoodzaakt om maar kleine hoeveelheden te moeten inkopen, dan ben je altijd goedkoper uit, dan wanneer je 25 kg. inkoop, en ¾ moet weggooien.

Ik betaal voor 25 kg. T-65 € 0,95 p/kg. Maar ik bak zo'n zak in vier/vijf weken weg.
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Bantam
Deegroller
Contacteer:

Bericht door Bantam »

Mijn T65 koop ik bij "A La tarte". dat is wel bio bloem/meel van een Belgische molen en niet Frans. (Oudenaarde)
Waar het graan dat ze malen vandaan komt weet ik niet.
Ze hebben vief soorten T65. Een gewone met 11% eiwit, eentje met 11,5 tot 13% eiwit en een Super Baguette met "hoger dan 13% eiwit.
Ze leveren ook in Nederland.

https://alatarte.be/categorie/grondstof ... popularity
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Krentenbolletje777
Stofhapper

Bericht door Krentenbolletje777 »

Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
Zo,n 25 kilo vliegt er hier ook wel doorheen dus dat is het probleem niet.
Nienke
Jongste bediende

Bericht door Nienke »

Ik koop mijn T65 tarwebloem bij demolenwinkel.nl in 25 kg zakken.
Volgens mij hebben ze daar alleen geen Franse.

Ik vind vooral de verzendkosten overal zo'n grote hap in de kosten.
Dus ik lees even mee waar anderen hun meel en bloem halen. ;)
lekkermelig
Beheerder
Contacteer:

Bericht door lekkermelig »

Ik heb veel gebakken met Emilie Tradition Francaise T65 (Stokbroodbloem) van Minoterie De Girardeau, vooral sinds ik bij Bakery institute de opleiding gedaan heb, want daar gebruiken ze dat ook. Hele fijne T65 om mee te bakken.
Het is CRC en Label rouge gecertificeerd. De kilozakjes zijn vrij duur en de 25 kilo zakken zie je vooral bij groothandels terug, maar dan is het geen dure bloem, zo rond de 30 euro. Ik haalde het zelf vooral bij vrienden met een bakkerij die groot inkopen, maar ik zag een tijdje geleden ze het ook hier hebben.

https://www.3kleur.nl/assortimentslijst ... ncaise-t65

Ik heb er zelf nooit iets gekocht (te ver weg in Rotterdam) maar het is wel prima franse T65.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Flourpower
Deegkneder

Bericht door Flourpower »

Waarom specifiek een Franse T65?
Wij hebben collega's die als ze een steentje uit het raam van de maalderij gooien dit in Frankrijk valt. En bakkers zweren dan nóg bij een Franse T65 terwijl die Franse maalderij aan de andere kant van de grens dan wel al eens zijn graan aan de Waalse (Belgische) kant haalt.. :shh:
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
De Broodvirtuoos
Warme bakker

Flourpower schreef: za 21 jun 2025, 18:01 Waarom specifiek een Franse T65?
Dat is vooral "beeldvorming". De graanhandel is een wereldje apart. Er zijn tijden geweest dat de Nederlandse en Belgisch bulkvrachtwagens elkaar bij de grens passeerde. Nederlandse bakkers kochten Belgische graanproducten en v.v.
Wanneer je nu een T-65 van MeNeBa koopt, koop je een Belgische T-65.
Wellicht mogelijk dat het meel/bloem van een collega's van je is, die als hij een steentje uit het raam van de maalderij gooien dit in Frankrijk valt. :D

Flourpower
Deegkneder

De Broodvirtuoos schreef: zo 22 jun 2025, 10:01
Flourpower schreef: za 21 jun 2025, 18:01 Waarom specifiek een Franse T65?
Wanneer je nu een T-65 van MeNeBa koopt, koop je een Belgische T-65.
Dat mag je zelfs redelijk letterlijk nemen nu de Meneba eigendom is van Dossche..

Wij hebben zelf overigens ook graan uit Wallonië waar je met twee stappen op Franse bodem staat. Denk niet dat die Frans sprekende graankorrel dan veel anders is dan z'n Waalse buur. :lol:
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
De Broodvirtuoos
Warme bakker

Precies, het is daarom minder relevant waar de T-65 vandaan komt, omdat het alleen maar iets zegt over de uitmalingsgraad (asgehalte), maar het is meer relevant hoe je deze T-65 verwerkt.
Voorbeeld:
Namelijk Dossche Mills heeft 2 soorten T-65 op de markt. De "Belle Meuniére" en de Epistar. De een met E300 en de ander zonder E300.
Wanneer ik mijn Franse baquettes met een T-65 met E300 verwerk, dan is deze de volgende dag zo "koppig" dat deze moeilijk te verwerken is, omdat ik de overnight in bulk doe.
Verwerkt ik de Franse baquettes tot aan het modeleren, en dan in de overnight, dan kan dat -praktisch gezien- prima met een T-65 met E300.

Arjean
Deegkneder

Bericht door Arjean »

Is Franse t65 dan alleen nog folklore of speelt de Franse wetgeving en keuring ook nog een rol als het gaat om constante factor en continuïteit?
De Broodvirtuoos
Warme bakker

Even onder voorbehoud, omdat ik de Franse wetgeving niet goed ken.
Voor Franse baquettes (die in Frankrijk worden verkocht) zijn er wettelijke bepalingen. Onder andere dat de bloem uit Frankrijk moet komen, en vrij is van meelverbeteraars, zoals E300 (ascorbinezuur)
Correct me if i'm wrong.

Arjean
Deegkneder

Bericht door Arjean »

De Broodvirtuoos schreef: ma 23 jun 2025, 12:34 Even onder voorbehoud, omdat ik de Franse wetgeving niet goed ken.
Voor Franse baquettes (die in Frankrijk worden verkocht) zijn er wettelijke bepalingen. Onder andere dat de bloem uit Frankrijk moet komen, en vrij is van meelverbeteraars, zoals E300 (ascorbinezuur)
Correct me if i'm wrong.

Precies. Toevoegingen zijn verboden. Onder Franse wetgeving is zelfs een lab-analyse vereist. Buiten Frankrijk niet.
De naam t65 is juridisch beschermd in Frankrijk en daarbuiten niet.
Kortom, om terug te komen op de vraag: waarom Franse t65? Als continuïteit en constante factor belangrijk zijn voor je productieproces.
De Broodvirtuoos
Warme bakker

Of de naam T-65 an sich wettelijk/juridisch beschermd is in Frankrijk, betwijfel ik. Het getal "65" is niet meer, of minder dan het aangeven van het asgehalte van de bloem.
Wel voldoet de T-65 aan de eisen van het Franse decreet voor traditioneel Frans brood.

Flourpower
Deegkneder

De Broodvirtuoos schreef: ma 23 jun 2025, 16:56 Of de naam T-65 an sich wettelijk/juridisch beschermd is in Frankrijk, betwijfel ik. Het getal "65" is niet meer, of minder dan het aangeven van het asgehalte van de bloem.
Wel voldoet de T-65 aan de eisen van het Franse decreet voor traditioneel Frans brood.
T65 is inderdaad louter een aanduiding voor een asgehalte van 650 (op 1000). Additieven staan verplicht op de verpakking. Dus dat is eigenlijk gewoon een kwestie van lezen als je die 'garantie' wil hebben natuurlijk. Daarvoor moet je dus niet perse naar een Franse zak bloem grijpen.

Ik neem even een copy-paste van de T45 van een grote Franse bloemmolen (Moulins Bourgeouis) :

Farine de BLE*, gluten de BLE*, antioxydant : E300, Enzymes (alpha-amylase, xylanase, cellulase et transglutaminase)
*Ingrédients issus de l’Agriculture Biologique

En een 'Label Rouge' Franse T65:

Farine de blé Label Rouge T65, Coeur de Blé (1 kg)
Farine de BLÉ, gluten de BLÉ, farine de BLE malté, enzymes : alpha-amylases

Dus de denkwijze "franse T65 of franse bloem zitten er geen in".. vergeet het maar.. ;-)

Nu worden ze qua additieven en de vermelding daarvan ook steeds strenger binnen de EU al moet ik daarbij wel toegeven dat er ook daar wel iets 'per ongeluk' niet opstaat. In mijn ogen is dat fraude, anderen zien dat als de 'grijze zone' zo van "als het niet gecontroleerd wordt is het oké. Wij merkten dat voor wat betreft het vermelden van enzymen.
Pak een willekeurig pak meel in de NL's supermarkt of molenwinkel en dan staat daar op 'enzymen'. Dit terwijl je ze allemaal individueel moet vermelden..
Ik zie persoonlijk de meerwaarde van E300 (vitamine C) niet in standaard bloemsoorten. Los dat het hier als kleine molen veel werk is om dat te fixen. Onze bakkers vragen er zelfs niet achter en ik denk dat 99% mij het zéér kwalijk zouden nemen als het er in zou zitten. :silent:
Flourpower
Deegkneder

Arjean schreef: ma 23 jun 2025, 12:45
Precies. Toevoegingen zijn verboden. Onder Franse wetgeving is zelfs een lab-analyse vereist. Buiten Frankrijk niet.
De naam t65 is juridisch beschermd in Frankrijk en daarbuiten niet.
Kortom, om terug te komen op de vraag: waarom Franse t65? Als continuïteit en constante factor belangrijk zijn voor je productieproces.

Edoch:

Farine de blé Label Rouge T65, Coeur de Blé
Ingrédients
FARINE DE BLE LABEL ROUGE T65 1 KG
Farine de BLÉ, gluten de BLÉ, farine de BLE malté, enzymes : alpha-amylases

(https://www.compagniedesfarines.com/mar ... abel-rouge)

of

"Molen de Hoop Franse Tarwebloem T65" (label Rouge)
ingrediënten: tarwebloem, gerstemout.

Da's dus een Franse T65 mét toevoegingen. Label Rouge notabene..
Sorry, maar enzymen, gerstemout en gluten zijn in mijn ogen toch toevoegingen..

Dus als je continuïteit en constante factor zijn ga je beter op zoek naar één adres waar je tevreden mee bent dan achter een 'merknaam'..
Arjean
Deegkneder

Bericht door Arjean »

Flourpower schreef: ma 23 jun 2025, 18:16

Da's dus een Franse T65 mét toevoegingen. Label Rouge notabene..
Sorry, maar enzymen, gerstemout en gluten zijn in mijn ogen toch toevoegingen..

Dus als je continuïteit en constante factor zijn ga je beter op zoek naar één adres waar je tevreden mee bent dan achter een 'merknaam'..

Ja , je hebt helemaal gelijk. Dank voor de uiteenzetting.
Flourpower
Deegkneder

Arjean schreef: ma 23 jun 2025, 18:56
Ja , je hebt helemaal gelijk. Dank voor de uiteenzetting.
Ik zou willen zeggen "spijtig genoeg wel". Was zélf ook wel geschrokken dat ze die zaken er bij draaien bij dit label..
Plaats reactie