Red Zuurdesem - Wouter Groeneveld vrij beschikbaar op website

Over brood (en banket) bakken zou je boeken vol kunnen schrijven. En dat gebeurt dus ook.
Hier vind je verschillende boeken over de edele bakkunsten.
Plaats reactie
DennisvanZ
Chef stoffer en blik

Red Zuurdesem - Wouter Groeneveld vrij beschikbaar op website

Bericht door DennisvanZ »

Ik zie dat het boek red zuurdesem van Wouter van Groeneveld al meerdere keren is besproken maar wisten jullie dat het boek kosteloos is te downloaden op de website van redzuurdesem? Donaties zijn wel welkom geeft hij aan ;)

https://redzuurdesem.be/boek/

Ideaal voor wie net als ik al een volle boekenkast hebben maar nog wel ruimte op de E-Reader
Soepkipje
Moderator

Re: Red Zuurdesem - Wouter Groeneveld vrij beschikbaar op website

Bericht door Soepkipje »

Bedankt voor de link naar het boek. Wat triest te lezen hoe weinig Wouter zelf verdient aan het boek.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
DennisvanZ
Chef stoffer en blik

Bericht door DennisvanZ »

Inderdaad heel treurig, helaas is het voor boeken niet veel anders als voor ons voedsel. Dit precies de reden dat ik het liefste van de bron koop als het kan.
lekkermelig
Beheerder
Contacteer:

Bericht door lekkermelig »

Ik kan wel een tipje van de sluier oplichten. Ik doe wat vrijwilligerswerk waar we ook wel boeken verkopen en distribueren via Centraal Boekhuis. Er zijn zelfs boeken waar we geld op toe moeten leggen om het via centraal boekhuis te mogen verkopen. Dat levert ons letterlijk niets op, het kost alleen geld, als je maar kleine aantallen verkoopt.

Elk boek wat via officiële kanalen met ISBN nummer verkocht wordt heeft een vaste verkoopprijs. Daar mag je in NL niet van afwijken. Stel je verkoopt een boek van 10 euro, dan ben je verplicht om 42 procent korting te geven. Je houd dus nog maar € 5,80 over. Voor elk boek wat naar een winkel gestuurd wordt voor de verkoop betaal je ook 1,60 per boek. Als je na twee jaar nog voorraad aanhoudt bij het centraal boekhuis betaal je 4,581 euro per titel per maand. Als je meer dan 100 exemplaren aanlevert, betaal je 10 euro als uitgever om ze in het magazijn van cb op te nemen, en je hebt natuurlijk de verzendkosten.. Als je de boeken weer bij centraal boekhuis wil weghalen betaal je € 1,20 euro per exemplaar. Als de boeken vernietigd moeten worden door Centraal boekhuis (omdat het niet meer de moeite waard is betaal je ook € 1,20. Als je een kleine uitgever bent betaal je ook nog eens 40 euro per maand voor het cb abonnement. Dus niet zo gek dat je er vrijwel niets aan overhoudt.
Brave new books dat het boek van Wouter via CB verkoopt doet zelf erg geheimzinnig over de tarieven
Maar er zijn ook in NL en Belgie wel mogelijkheden om op een andere manier te drukken en te verkopen, dan rekenen ze keurig uit hoeveel dat per boek oplevert. Ik kan me de frustratie van Wouter begrijpen, maar hij kan beter ook eens naar een beter platform kijken, want op een boek van 25 euro kan je ook nog steeds een tientje verdienen, als je maar de juiste kanalen kiest, en voldoende volume hebt.
Overigens zijn die centraal boekhuis tarieven helemaal geen geheim, je kan ze gewoon op hun website vinden. Als je zelf wil uitgeven kan je ook eens op andere platforms kijken en heel goed de tarieven bekijken. Rijk wordt je sowieso niet van het schrijven van een boek.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
tarkin101
Chef stoffer en blik

Bericht door tarkin101 »

Is het een verplichting om via zo een uitgever te gaan? Of kan je ook gewoon (volledig in eigen risico) bv 100 boeken laten drukken en dan thuis zelf de stockage/distributie doen?

Ik snap dat je dat in grote oplages wilt uitbesteden, maar als proof of oconcept moet het toch simpeler kunnen?
lekkermelig
Beheerder
Contacteer:

Bericht door lekkermelig »

Ik zie dat we in het boekentopic zitten :-) dus ik kan er wel kort op in gaan.
Natuurlijk kan je zelf je boeken laten drukken. Je hoeft alleen iemand te vinden die dat voor je wilt drukken. Dat kan tegenwoordig ook voor kleine oplages, ook via partijen zoals degene die dat desemboek drukt. Maar als je het boek in een boekwinkel wil krijgen is een ISBN nummer wel handig en dat krijg je in NL niet zonder centraal boekhuis denk ik, alhoewel ik het niet zeker weet. Waar moeten die boekhandels jouw boek anders bestellen? Dat doen ze echt niet bij heel veel verschillende uitgeverijen, maar wel via centraal boekhuis omdat het snel en gemakkelijk is voor heel veel titels. Via bol.com krijg je nog minder voor je boek, dat is echt schandalig weinig. Er zijn wel andere opties om je boek bij je lezers te krijgen, maar dan moet je wel heel handig zijn met PR en zin hebben om zelf een webshop en PR op te tuigen. Dat kost ook geld en moeite.
Dat is het bestaansrecht van bedrijven die self-publishing voor je regelen: ze helpen je bij je boek op de markt brengen zodat je niet zelf met centraal boekhuis hoeft te handelen. Sommigen zijn nogal vaag over de kosten, anderen redelijk transparant. Daar ga ik ook geen aanbevelingen over doen, maar er zijn partijen die vrij duidelijk zijn in de werkelijke kosten, en dan kan je op een boek van 25 euro best nog wel een tientje verdienen in plaats van de 2,5 euro van wouter.

Maar het blijft een ondankbare bezigheid, boeken schrijven. Tenzij je er hele veel kan verkopen.

WIl
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie